Voor Jou Als Nieuwe LinkedIn Connectie: Hoe Je GoogleMijnBedrijf Kunt Claimen & Optimaliseren

Allereerst, hartstikke bedankt dat je mijn vriendschapsverzoek hebt geaccepteerd. Via je LinkedIn ben je in contact gekomen met mij, Martin Vellinga.

Zoals beloofd zou ik je een artikel sturen als dank voor de nieuwe connectie. Lijkt me leuk om van je te horen of dit artikel je heeft geholpen šŸ™‚

In dit artikel leer je hoe je je GoogleMijnBedrijf kunt claimen en optimaliseren zodat potentiĆ«le klanten je zo goed mogelijk kunnen vinden als ze op zoek zijn naar jullie diensten bij jullie in de omgeving. Als je dit doorloopt en implementeert gaat het ervoor zorgen dat meer potentiĆ«le klanten je gaan vinden…

Waarom is dit handig voor je?

bedankje-linkedin-connectie-1

Laten we starten met: stappen om je bedrijf te claimen in Google

down arrow

Het claimen van je bedrijf op Google is zo gedaan door een aantal makkelijke stappen te doorlopen. Het enige wat je nodig hebt is een Google account om dit te doen.

Hieronder leggen we uit wat je moet doen om ervoor te zorgen dat je bedrijf wordt weergegeven zodra mensen ernaar zoeken.

1. Maak een Google account aan voor je bedrijf. Je kunt dat doen door naar de volgende link te gaan: google.nl/business


2. Ga naar google.nl. Type je bedrijfsnaam en stad waar je bent gevestigd in de zoekbar en klik “Zoeken”. Scroll dan wat naar beneden bij de mappensectie en klik “Alles bekijken” om naar Google Maps te gaan. (Voor dit voorbeeld gebruiken we een fictief bedrijf genaamd Jopie’s Makelaars)


3. Vervolgens zie je de kaart van jouw regio, en als je bedrijf daar niet tevoorschijn komt, dan betekent het dat je bedrijf nog niet is toegevoegd.

4. Om je bedrijf toe te voegen klik je linksboven op de horizontale lijnen want dat is het menu.

5. Scroll naar beneden totdat je “Ontbrekende plaats toevoegen” ziet. Klik daarop.

6. Vervolgens krijg je een formulier te zien waar je de details van je bedrijf kunt invullen zoals bedrijfsnaam, categorie (begin met typen voor overzicht lijst), locatie, openingstijden, telefoonnummer, website en openingsdatum.

7. Zodra je alle gegevens hebt ingevuld en zeker weet dat alles klopt, klik dan op “Dit bedrijf claimen”.

8. Je bedrijf wordt vrijwel direct aan de vermeldingen van Google toegevoegd, hoewel het tot 24 uur kan duren voordat het wordt weergegeven. Je ontvangt een e-mail waarin wordt bevestigd dat je bedrijfsvermelding actief is, en ze sturen ook een linkje mee.

LET OP: Als jouw bedrijf wel al tevoorschijn komt in Google Maps, zie Stap 3, dan moet je even zoeken naar een tekst “Dit bedrijf claimen”. Het is mogelijk dat Google je bedrijf al heeft toegevoegd via tools van derden, dus moet je het eigendom claimen en eventuele onjuiste gegevens wijzigen als dit het geval is.

3 tips om je bedrijfsprofiel in Google te optimaliseren

[Tip 1] Jouw informatie vormgeven in GoogleMijnBedrijf

Nadat je je bedrijfspagina hebt aangemaakt en je op het startscherm bent van GoogleMijnBedrijf (business.google.com), dan klik je vervolgens op “Informatie”

Bij het tabje Informatie wil je heel duidelijk aangeven wat je doet en wat je bent.

Hieronder gaan we in op de verschillende onderdelen die belangrijk zijn om te optimaliseren binnen de Informatie sectie.

#1 – Naam: Onze naam is FellMedia SEO. Wij zijn ook SEO Expert en SEO Specialist Nederland.name is FellMedia SEO. We are also SEO Expert and SEO Specialist Netherlands.

Wij hebben dus onze zoekwoorden toegevoegd aan onze naam. Voeg hier je zoekwoord aan toe zodat mensen je kunnen vinden zodra ze zoeken naar dit zoekwoord in Google. Je kunt als je op het pennetje klikt heel makkelijk je naam veranderen.

bedankje-linkedin-connectie-6

Als je de belangrijkste zoekterm waarvoor je gevonden wilt worden hebt toegevoegd klik je op “Toepassen”.

Als je nu linksboven de startpagina opnieuw bekijkt, dan zie je links bovenaan dat je naam is veranderd. Op den duur, want hij moet eerst beoordeeld worden door Google šŸ™‚

#2 – Adresgegevens: Als je op het pennetje klikt naast je bedrijfslocatie, dan kun je dat hier makkelijk je adresgegevens invullen.

Dit moet je wel in eerste instantie aanvragen bij Google. Als je nog geen GoogleMijnBedrijf account hebt, dan zul je je account moeten verifiƫren via de post. Dan krijg je een brief van Google waarmee je je bedrijf kunt verifiƫren.

#3 – Servicegebieden:Ā Here you can indicate where you work. For example, we use the Netherlands and Belgium as service areas. If you only work in your hometown, and if you don’t want to go wider, please fill in your place of residence here or maybe some other places of residence.

#4 – Openingstijden: Wanneer ben je geopend? Vul hier je openingstijden in zodat mensen weten wanneer het geen nut heeft om naar je te bellen omdat je dan gesloten bent. Als je tussen de middag gesloten bent, dan kun je dat ook hier aangeven door op “Openingstijden toevoegen” te klikken. Bijvoorbeeld van 08:30u tot 12:00u en dan van 13:00u tot 17:00u.

#5 – Afwijkende openingstijden: Google komt zelf met data die belangrijk zijn waarop je misschien dicht bent. Dat is wel handig om bij te houden zodat klanten gemakkelijk kunnen zien met welke feestdagen je gesloten bent.

#6 – Telefoonnummer: Het is belangrijk om aan te geven op welk telefoonnummer je te bereiken bent. Zorg ervoor dat dit goed staat ingesteld.

#7 – Website: Vul hier je domeinnaam in zodat mensen worden doorgeleid naar de juiste website zodra ze erop klikken vanuit GoogleMijnBedrijf.

#8 – Afspraaklinks: Hier kun je de link invullen voor het maken van afspraken. Heb jij bijvoorbeeld een agenda, dan zou je hier bijvoorbeeld gelijk je agenda kunnen toevoegen.

#9 – Services: Benoem hier de diensten die je aanbiedt zodat potentiĆ«le klanten dit makkelijk kunnen zien.

#10 – Van het bedrijf tekst:Ā Hier wil je, net zoals je hierboven kunt zien bij onze omschrijving, zoekwoorden toevoegen. Zo is “SEO Expert” voor ons een zoekwoord, net zoals “SEO Specialist” en “SEO Specialist Martin Vellinga”. Maak er wat moois van maar wel altijd gebaseerd op je belangrijkste zoekwoorden.

[Tip 2] De #1 tip die 98% van de bedrijven “nog” niet toepast

Je kunt namelijk, en misschien heb je dat nog niet eerder gehoord, berichten aanmaken in GoogleMijnBedrijf.

Dat houdt dan in dat als je gaat zoeken op je bedrijfsnaam in Google, in ons geval FellMedia, dan zie je daar een overzichtje van je bedrijf aan je rechterhand.

In ons geval is dat 5 sterren met 38 reviews zoals je op de afbeelding hiernaast kunt zien.

Als je goed kijkt en wat naar beneden scrolt zie je ook “Een Post Toevoegen”.

En het leuke is dat die post dan ook wordt weergegeven onder “Updates” in dezelfde sectie.

Zo hebben wij eerder een post toegevoegd “Waarom Voice Search SEO compleet gaat veranderen”

Die post kun je hiernaast zien hoe dat in Google eruit ziet.

Als je dat regelmatig doet dan gaan de mensen natuurlijk wel kijken naar die berichten.

Het leuke ervan is dat je het bericht zo kunt aanmaken dat je er nog een “Lees Meer” knop aan toe kunt voegen.

Dus je kunt gewoon het bericht vanuit je blog toevoegen en mensen doorsturen naar jouw blog als ze op jou zoeken. Want dat kan zomaar interessant voor die mensen zijn.

Als je maar Ć©Ć©n ding leert van dit artikel, dan zou het op een slimme manier gebruik maken van GoogleMIjnBedrijf berichten moeten zijn…

Makelaar Pro Tip: Gebruik deze functie om een afbeelding van een nieuwe woning als post toe te voegen met een “Meer Informatie” knop en een korte beschrijving van de woning… Op die manier stuur je mensen vanuit Google rechtstreeks naar je woning toe šŸ™‚

[Tip 3A] Foto’s toevoegen uitgelegd

Je kunt je foto’s in GoogleMijnBedrijf op een bepaalde manier creĆ«ren die opvallen als mensen naar jouw bedrijfspagina gaan.

Zoals je hierboven kunt zien hebben wij hier ook foto’s toegevoegd. Of onze foto’s super top zijn, dat weten we niet, maar we weten wel dat ze opvallen.

Om naar de fotosectie te gaan in GMB klik je in de menubalk aan je linkerhand op “Foto’s”.

Vanaf daar kun je de volgende categorieĆ«n foto’s toevoegen:

#1 – Van eigenaar

#2 – Van klanten

#3 – 360Ā°

#4 – Videobestanden

#5 – Interieur

#6 – Buitenkant

#7 – Op het werk

#8 – Team

#9 – Identiteit

Het mooie is dat je precies kunt zien hoeveel mensen je foto bekeken hebben. Zo hebben wij verschillende foto’s die relevant zijn voor ons bedrijf. Onder andere waarbij we resultaten tonen voor de topposities in Google aangezien wij een zoekmachine optimalisatie bedrijf zijn.

Sommige mensen die dit zien zullen actie ondernemen en ons een belletje geven om wellicht een samenwerking aan te gaan, of op z’n minst erachter te komen hoe wij kunnen helpen.

We hebben ook een foto van ons kantoor, die een stuk vaker is bekeken. Dat is natuurlijk fantastisch als mensen een foto zo vaak bekijken. De foto van ons kantoor was namelijk wel meer dan 1800 keer bekeken. Zo’n foto plaatsen we dan ook onder de “Interieur” categorie.

Opdracht: Stel jezelf eens de vraag wat voor foto jij zou kunnen neerzetten die veel bekeken zou gaan worden. Wat voor een foto kun jij naar voren halen voor jouw business waarin je eigenlijk in Ć©Ć©n oogopslag je hele business kunt weergeven en wat je kunt betekenen voor iemand? Denk er eens over na wat voor topfoto’s jij toe zou kunnen toevoegen waarmee je wellicht nieuwe mensen een klant kunt laten worden.

[Tip 3B] Foto’s toevoegen voor makelaars

  • Voeg je logo toe onder de “Identiteit” sectie en zorg voor goede kwaliteit aangezien deze foto getoond zal worden in de zoekresultaten
  • Voeg foto’s toe van je team zodat potentiĆ«le klanten dit kunnen zien en ze kunnen zien wie de gezichten zijn die bij jullie makelaardij horen
  • Voeg een video of foto toe van het interieur en de buitenkant van jullie makelaarskantoor
  • Bied je een gratis waardebepaling aan? Gebruik Canva om een afbeelding te ontwerpen waarop je dit laat zien en vervolgens toevoegen aan GoogleMijnBedrijf zodat mensen deze kunnen gaan vinden

Gratis SEO verbeterpunten voor jouw website?

Boek een online meeting met mijn team zodat we je SEO verbeterpunten op je website kunnen laten zien door middel van een screenshare via Zoom.