Fellmedia SEO
Shares

Interne links en 3 tips om jouw bezoekers vast te houden

Shares

Interne links om jouw bezoekers vast te houden

Wanneer iemand zoekt in Google, Bing of een andere zoekmachine zijn ze vaak op zoek naar een duidelijk antwoord op een specifieke vraag. Hoe zorg je ervoor dat deze bezoeker langer op jouw site blijft en meerdere pagina’s bezoekt? Met interne links kun je aandacht langer vasthouden.

Wat zijn interne links?

Heel eenvoudig gesteld zijn deze links koppelingen naar andere pagina’s op dezelfde website. Wanneer je werkt met subsites wordt de term “interne link” al wat vager, maar voor de duidelijkheid hebben we het hier met links over een verwijzing naar pagina’s op dezelfde website.

Er zijn verschillende redenen om gebruik te maken van interne links:

Interne links voor bezoekers

Met al die menu’s en submenu’s kan het navigeren op een website een frustrerende zaak zijn. Een zoekfunctie binnen een site levert helaas vaak niet de gewenste resultaten op. Door gebruik te maken van dit soort links via een koppeling op de tekst of via een banner kun je direct bezoekers naar een andere pagina leiden.

Interne links voor SEO

Webcrawlers speuren dag en nacht het internet af om websites te indexeren. Wanneer ze via een interne link geleid worden zal jouw website beter geïndexeerd worden. Ook kan het zoekmachine algoritme bepalen hoe gebruiksvriendelijk jouw website is, met als gevolg een hogere ranking in de zoekmachines.

Interne links voor marketing

Wanneer iemand een pagina leest over vishengels, is de kans groot dat ze ook interesse hebben naar vishaakjes en ander visgerei. Met interne links kun je de aandacht vestigen op gerelateerde content, wat goed is voor de klant en uiteraard ook voor de verkoper. Let wel op dat de interne link naar relevante content verwijst, wanneer je deze koppelingen gebruikt om ze “stiekem” naar productpagina’s te leiden wordt dat niet altijd in dank afgenomen. Let op dat je het niet teveel gebruikt, maximaal 3x is goed. Dat is goed voor je interne zoekmachine optimalisatie.

Jouw website is een eilandje in een grote zee die we het internet noemen. Met een interne link geef je de bezoekers een waardevolle rondleiding op jouw eiland!