Abbreviatie

Abbreviatie, waar staat dat voor?

Abbreviatie betekent afkorting. In de wereld van online marketing wordt er veel gebruik gemaakt van afkortingen. Dit heeft ermee te maken dat veel concepten in deze sector beschreven worden met ingewikkelde termen die een leek niet veel zeggen.

Het nadeel hiervan is dat teksten daardoor soms nagenoeg onleesbaar worden als je niet ingewijd bent. Daarnaast zijn er weer diverse niche categorieën binnen online marketing zoals zoekmachine optimalisatie en webdesign. Op deze pagina bekijken we naast de abbreviatie van SEO ook een aantal andere afkortingen die van toepassing zijn op online marketing.

Zoekmachines

  • SEO / Search Engine Optimization: Deze abbreviatie staat voor zoekmachine optimalisatie. Websites worden geoptimaliseerd met als doel een hogere ranking te behalen in zoekmachines als Google.
  • SEA / Search Engine Advertising: Deze abbreviatie staat voor adverteren in zoekmachines. Dit is de ‘korte route’ naar een voordelige positie in Google maar hier zijn wel kosten aan verbonden.
  • SERP / Search Engine Results Page: Deze abbreviatie staat voor zoekresultaten pagina’s. Dit zijn de lijsten met koppelingen die gegenereerd worden op basis van een zoekopdracht.

 

SEO en SEA zijn geen tegengestelden maar kunnen elkaar aanvullen binnen een online marketing strategie.

Content

  • H1, H2, H3 / Header: Deze abbreviatie staat voor de wijze waarop titels en subtitels worden aangeduid. Naast een betere leesbaarheid van pagina’s was dit ook van invloed op de ranking in zoekmachines.
  • SaaS / Software as a Service: Deze abbreviatie staat voor software die niet gekocht wordt maar als dienst wordt aangeboden. Dit kan bijvoorbeeld van toepassing zijn op webdiensten die in een browser werken. Het is ook mogelijk dat offline software via een online key geverifieerd moet worden bij laden.
  • VOD / Video On Demand: Deze abbreviatie staat voor videoclips die worden gespeeld wanneer iemand een aanvraag doet, bijvoorbeeld door op een bestand te klikken. De video wordt op een server opgeslagen, dit staat tegenover live streaming content.

Financieel

  • CPM / Cost Per Mille: Deze abbreviatie staat voor de kosten voor duizend weergaven van een banner of ander type advertentie. Omdat dit soort weergaven individueel niet veel waarde hebben wordt meestal in duizendvoud gerekend.
  • CPC / Cost Per Click: Deze abbreviatie staat voor de kosten voor één klik op een advertentie. Dit is het model dat Google hanteert voor zoekmachine advertenties. Plaatsingen worden aangeboden op basis van een bieding systeem.
  • ROI / Return On Investment: Deze abbreviatie staat voor de inkomsten die gegenereerd worden op basis van de investering die gemaakt is.

Zakelijk

  • B2B / Business to Business: Deze abbreviatie staat voor bedrijven die zakendoen met andere bedrijven. Dit heeft naast gevolgen voor de bedrijfsvoering ook consequenties voor de fiscale administratie.
  • B2C / Business to Consumer: Deze abbreviatie staat voor bedrijven die direct leveren aan eindconsumenten. Denk aan retail en supermarkten, dit geldt ook voor veel webshops. Consumenten genieten met name in de EU veel bescherming wat betreft rechten.

Technisch

  • API / Application Programming Interface: Deze abbreviatie staat voor een stukje software die twee losse applicaties aan elkaar koppelt. Zo kan een bank bijvoorbeeld gekoppeld worden aan een webshop zonder persoonlijke informatie uit te wisselen.
  • DNS / Domain Name System: Deze abbreviatie staat voor het netwerk protocol dat wordt gebruikt om namen van computers te vertalen naar nummers in een database.

Conversie

  • CPL / Cost Per Lead: Deze abbreviatie staat voor de kosten die gepaard gaan bij het verwerven van een nieuwe lead.
  • EPC / Earnings Per Click: Deze abbreviatie staat voor de inkomsten die gegenereerd worden uit het klikken op een koppeling.
Handig artikel voor je?