Adobe Analytics, wat is dat?

Nadat een website online staat begint de analyse van de prestaties. Hoeveel bezoekers er per dag op de site komen, de conversie ratio en nog vele andere zaken. Dan blijkt dat een website nooit klaar is, het is een doorgaand proces om pagina’s te optimaliseren. Adobe Analytics is een geavanceerde suite aan tools om een start te maken met webanalytics en vervolgens dieper in de materie te duiken.

Niet alleen Photoshop

Adobe staat vooral bekend als de uitgever van Photoshop, Lightroom en Premiere. Toch biedt het bedrijf meer producten buiten audiovisuele software. Adobe Analytics maakt onderdeel uit van de Adobe Experience Cloud, het betreft een uitgebreid pakket waarin SEO, web analytics en diepgaande web analyse gecombineerd worden. In tegenstelling tot de web applicaties van Google is er hier geen sprake van gratis tools, het betreft een specifieke toolset die de juiste kennis vereist om effectief mee te kunnen werken.

Meer dan SEO analyse

Er zijn volop tools om de prestaties van websites in zoekmachines te analyseren, toch is dit niet voldoende. Als web designers zich blind staren op zoekmachine optimalisatie dan kan dit een negatieve invloed hebben op de kwaliteit van de website op zich én de gebruikerservaring. Adobe Analytics gaat verder dan alleen de positie in Google maar laat de gebruiker alle aspecten van zowel de website als het bezoekersgedrag monitoren. Dit is bijvoorbeeld van belang om leads succesvol door de sales funnel te leiden.

Wat maakt Adobe Analytics anders?

Het lijkt logisch om Google Analytics te gebruiken om prestaties in Google te analyseren. Toch zijn er redenen om ook gebruik te maken van andere tools. In de eerste plaats zijn Google tools gericht op één specifiek platform, het internet is groter dan alleen deze zoekmachine. Daarnaast zit er uiteraard een verdienmodel achter alle gratis tools waarbij advertenties verkopen de boventoon voert. De resultaten die Google tools de gebruikers bieden zijn toegespitst op het verhogen van conversie en het verbeteren van de prestaties die advertenties leveren. Het uitgangspunt is en blijft dat de gebruiker gaat betalen om deze advertenties zichtbaar te maken.

Adobe Analytics is een complete suite aan tools die verder gaat dan alleen zoekmachine optimalisatie. Het is een middel om besluiten binnen de organisatie op een meer strategische wijze te maken. Daarnaast wordt er gebruikt gemaakt van voorspellende analyse. Dit houdt in dat er niet alleen rekening wordt gehouden met de huidige situatie maar er wordt ook een voorspelling gemaakt van de toekomst. Zo kun je als organisatie de koers veranderen als dit hoger rendement oplevert, daarnaast is het mogelijk om voor implementatie eerst enkele modellen door te rekenen.

Adobe Analytics is niet voor iedereen

Adobe Analytics is niet bepaald een product voor iemand die begint met zoekmachine optimalisatie. Naast de prijsstelling vereist dit pakket behoorlijk wat kennis van zaken en training om niet verloren te raken in de mogelijkheden. Het verzamelen van data is het begin, daarna volgt de analyse. Gebruikers geven dan ook aan dat alle teamleden een training nodig hebben om de resultaten op de juiste wijze te verwerken.

Handig artikel voor je?
Updated on april 20, 2022