Advertentie netwerk
Een advertentie netwerk brengt adverteerders samen met websites die bereid zijn om advertenties van externe partijen weer te geven. Met het enorme aantal websites en bedrijven die op zoek zijn naar geschikte kanalen om hun boodschap over te dragen aan consumenten, spelen advertentie netwerken een coördinerende functie. De wijze waarop online advertenties worden uitgezet is anders dan bij traditionele media het geval is.
Eerste banner advertentie op internet
De eerste commerciële banner van een externe partij was die van telecombedrijf AT&T, deze advertentie werd gepubliceerd op de website van Wired. Het was eigenlijk één van de 15 banners die klaar stonden om vertoond te worden op de Wired pagina’s, AT&T was toevallig de eerste in de rij die zichtbaar was voor het publiek. Door te klikken op de banner werd de bezoeker doorverwezen naar een landingspagina van AT&T. De overeenkomst met Wired werd direct afgesloten, toen waren er nog geen advertentie netwerken zoals dit nu het geval is.
Hoe worden banners gepubliceerd op een advertentie netwerk?
Een adverteerder zal uiteraard eerst het proces moeten doorlopen van concept, ontwerp en uitvoering. Als de campagne uitgewerkt is door de marketingafdeling worden bestanden in een aantal standaard bannerformaten opgemaakt. Die worden vervolgens aan de software van een advertentie netwerk geplaatst. De adverteerder kan vervolgens bepalen voor welke doelgroepÂ
de advertenties geschikt zijn, welk budget er beschikbaar is en de looptijd van de campagne. Afhankelijk van de parameters kan een campagne heel breed gevoerd worden of zich juist richten op een zeer specifieke doelgroep.
Google Ads
Er zijn diverse advertentie netwerken, Google Ads is toch wel de meest bekende. Het is dan ook het deel van Google dat de meeste omzet genereert. Naast advertenties in de Google zoekmachines (Search Ads) is het ook mogelijk om banners te plaatsen op alle websites die advertenties vanuit het Google Ads netwerk toestaan. Naast de voorkeuren van de adverteerder kan de eigenaar van de website ook eisen stellen. Zo kunnen advertenties gericht op volwassenen geblokkeerd worden op een website voor kinderen, of andere kenmerken die niet relevant of gewenst zijn voor weergave op de website. Verder bepaalt het advertentie netwerk waar een banner wordt weergegeven.
Hoe werkt het advertentie netwerk algoritme?
Binnen een ‘banner-exchange’ overeenkomst bepalen twee webmasters onderling om banners met elkaar uit te wisselen. Wanneer een campagne via een advertentie netwerk wordt uitgezet heeft de adverteerder beperkte invloed op de websites waar de banners terechtkomen. Een geautomatiseerd algoritme zorgt ervoor dat banners relevant zijn voor de website en voor de bezoekers. Als dit algoritme niet naar behoren functioneert zal de banner niet de juiste doelgroep aanspreken en als gevolg niet zorgen voor het gewenste resultaat.
Hoe wordt het succes van banner advertenties beoordeeld?
In tegenstelling tot televisie, radio en print media kan met online advertenties zeer nauwkeurig data worden verzameld zoals:
- Het aantal impressies/ weergaven van een banner.
- Het aantal keren dat er op een banner geklikt wordt.
- De conversie ratio na het zien van een banner.
- Hoeveel de campagne heeft gekost.
- Hoeveel de campagne heeft opgeleverd.
Het succes van een banner die via een advertentie netwerk wordt aangeboden heeft naast het algoritme van het netwerk ook te maken met het ontwerp van de banner en de inhoud van de boodschap. Als het aanbod niet aanspreekt is de kans op interactie ook kleiner.