Wat is een advertentieset? Facebook is een social media platform dat gratis te gebruiken is voor consumenten en door advertenties te publiceren omzet genereert. Tot zover is het vrij eenvoudig, maar als je daadwerkelijk wilt gaan adverteren dan kan het snel een stuk complexer worden. Zo is de term ‘advertentieset’ iets wat vaak vragen oproept, zeker voor adverteerders die minder ervaring hebben met online advertising. Een Ad set is de middelste van drie niveau’s bij adverteren op Facebook.

Manieren van adverteren op Facebook #

Facebook werkt op basis van een tijdlijn met berichten die voor een deel chronologisch worden weergegeven en voor deel via een complex algoritme wordt ingedeeld. Naast berichten van vrienden zullen er ook advertenties voorbij komen. Voor de adverteerder zijn er drie niveau’s te onderscheiden:

  1. De campagne, dit is het overkoepelende niveau.
  2. De advertentieset of Ad set, waar de doelgroep en het budget wordt bepaald.
  3. De Ad ofwel advertentie die aangeboden zal worden aan de beoogde doelgroep.

Voor ieder niveau kunnen er specialisten ingezet worden, in praktijk zal er wel interactie plaatsvinden om campagnes optimaal in te richten.

Een advertentieset in werking stellen #

In het campagne tabblad wordt de reden bepaald waarom een advertentie wordt gepubliceerd. Denk hierbij aan het converteren van leads, traffic of een groter publiek opbouwen.

  • In het advertentieset tabblad wordt vervolgens bepaald welke doelgroep de advertentie te zien krijgt, ook het budget voor de campagne wordt hier ingesteld.
  • Zo kan het maximale resultaat uit de investering worden gehaald. Uiteindelijk is er dan nog het Ads tabblad. Dit is waar de advertenties worden ontworpen. Denk aan het gebruik van tekst, afbeeldingen of video.

Deze opties worden zichtbaar op het moment dat er een bericht wordt gekozen om te promoten. In principe is een advertentie een bericht zoals consumenten die ook publiceren, met als voornaamste verschil dat hier een commerciële boodschap achter ligt waarvoor betaald moet worden. Het is net zoals bij normale berichten van toepassing is mogelijk om te reageren, liken of door te klikken als er bijvoorbeeld een webshop aan gekoppeld wordt.

Wie en hoeveel met de advertentieset? #

De voornaamste vragen die bij het inrichten van een advertentieset beantwoord worden zijn “voor wie is deze advertentie bedoeld?” en “hoeveel wil ik spenderen aan deze advertentie?”. Het is mogelijk om meerdere doelgroepen te benaderen en hier een budget voor te reserveren.

Dit betekent dat een Ad manager naast de primaire doelgroep ook kan testen hoe een andere groep reageert op de advertentie. Als het volledige budget wordt besteed aan één doelgroep wordt het lastig om een nieuwe markt aan te boren. Als de groep te breed is zal het rendement op de advertentie lager uitvallen.

Klein inzetten of een grote gok nemen #

In een casino kun je een groot bedrag op een specifiek nummer inzetten aan de roulettetafel. Je kunt ook je kansen en daarmee je risico spreiden. Zo werkt het met de configuratie van een advertentieset ook.

Zo kun je met zeer kleine bedragen al campagnes inrichten, als blijkt dat een specifieke doelgroep verhoudingsgewijs beter reageert op de advertentie, dan kan de campagne opgeschaald worden.

Handig artikel voor je?
Updated on September 14, 2021