Affiliate cookie, wat is dat?
Om ervoor te zorgen dat affiliates beloond worden voor hun werk wordt er gebruik gemaakt van een affiliate cookie. Affiliates zijn geen verkopers, het zijn marketing entrepreneurs die producten en diensten van externe partijen aanbieden. Ze zijn niet in dienst van de verkoper en ze worden op voorhand niet betaald voor hun inspanningen. Een ‘no cure, no pay’ constructie dus. Zo kan de leverancier of affiliate netwerk bepalen welke affiliate de klant heeft doorgestuurd.
Hoe werkt een affiliate cookie?
Cookies zijn kleine stukjes code die informatie opslaan. Bijvoorbeeld de pagina’s die bezocht zijn op een pagina om de ervaring voor de bezoeker beter te maken.
Een affiliate cookie heeft als doel te bepalen via welke affiliate een klant besluit een product of dienst af te nemen.
Stel;
- Iemand komt op een blog over smartphones.
- Via een affiliate link gaat deze persoon naar een webshop maar besluit nog geen aankoop te verrichten.
- Pas een dag later wordt dit besluit gemaakt.
- Omdat de affiliate cookie actief is zal de doorverwijzende blog de commissie ontvangen.
Hoelang blijft een affiliate cookie actief?
Per platform kan de cookie levensduur verschillen. Van enkele dagen tot een jaar, doorgaans zal de levensduur 30 dagen zijn. Dit betekent dat iemand die aan het begin van de maand via een affiliate link doorklikt maar pas aan het einde van de maand de knoop doorhakt geld oplevert voor de oorspronkelijke affiliate.
Het is uiteraard mogelijk dat deze persoon in die periode op meerdere links klikt met affiliate cookies. In dat geval zijn er verschillende mogelijkheden om de commissie uit te keren.
Wie ontvangt de commissie?
Als er meerdere affiliates de revue hebben gepasseerd om een aankoopbeslissing te maken kan het lastig zijn om te bepalen wie de commissie verdient. Is het de eerste website die de klant op de hoogte heeft gesteld van een product of is het de laatste schakel in de keten die de klant heeft overtuigd om tot aankoop over te gaan?
Soms krijgt de eerste affiliate de commissie toegekend, soms de laatste. In sommige gevallen kan de opbrengst worden verdeeld over alle doorverwijzers met tracking cookies.
Commissie voor andere aankopen
Amazon is een voorbeeld van een platform dat wel gebruik maakt van affiliate cookies maar dit niet koppelt aan een specifiek product.
Zo is het mogelijk dat iemand op een banner klikt met een aanbod voor een koelkast maar uiteindelijk een printer bestelt. In dat geval zal ook voor deze aankoop een commissie worden uitgekeerd. Zo wordt voorkomen dat websites alleen producten aanprijzen die goed verkopen of een hoge commissie opleveren. Het betekent ook dat een klant die meerdere producten bestelt voor een flinke opbrengst kan zorgen.
Privacy en cookies
Het is eenvoudiger geworden om tracking uit te schakelen, bedrijven als Apple evenals Google treffen maatregelen waardoor cookie tracking niet meer zo werkt als voorheen.
Dit kan zeker van invloed zijn op de inkomsten die via affiliate marketing gegenereerd kunnen worden. Door andere koppelingen te leggen en de unieke identificatie op een alternatieve wijze te registreren is het mogelijk om doorverwijzende partijen toch een commissie uit te keren.