Ahrefs, Wat is dat?

Er zijn meerdere SEO tools op de markt want zoekmachines hebben een belangrijke plek verworven. Gebruikers zoeken naar een vraag, die wordt gekoppeld aan aanbieders die het antwoord leveren. Hoog scoren in Google is geen optie maar een bittere noodzaak om als bedrijf via internet te scoren. Ahrefs behoort tot de meest gerenommeerde producten op het gebied van SEO analyse. Daarbij gaat het niet alleen om websites optimaliseren voor Google maar ook om meer inzicht te krijgen in het proces.

Ahrefs als Zwitsers zakmes

Zelf noemt Ahrefs zich het “Zwitsers zakmes” op het gebied van SEO tools. Het is een veelzijdig pakket met meerdere modules om de prestaties van websites te optimaliseren en analyseren. Ondanks de veelzijdigheid van de software is het een redelijk laagdrempelig systeem om te gebruiken. Dit komt mede door het feit dat de features onderverdeeld zijn in tools met specifieke doelstellingen. Het is mogelijk voor één persoon om gebruik te maken van alle mogelijkheden, in praktijk betreft het vaak meerdere personen met unieke expertise die samenwerken. Enkele onderdelen van Ahrefs zijn:

  • Site Audit om de website te optimaliseren
  • Site Explorer om concurrentie analyse uit te voeren
  • Keyword Explorer om populaire zoektermen te vinden
  • Content Explorer om te zien welke content goed scoort
  • Rank Tracker om te zien of de optimalisaties rendement opleveren

Anders dan Google Analytics

Ahrefs is zeker niet de enige speler op de markt, Moz is een directe concurrent en ook Adobe Analytics valt onder dezelfde groep SEO applicaties. De vergelijking met Google Analytics ligt voor de hand, dit is een set aan tools die gratis te gebruiken is. Ahrefs biedt een ‘outsider’ perspectief in tegenstelling tot Google. De gratis Analytics applicaties zijn zeker bruikbaar maar zijn uiteraard ontwikkeld om adverteerders in de juiste richting te wijzen. Bedrijven als Ahrefs helpen gebruikers het algoritme beter te doorzien en een voorsprong te nemen op de concurrentie.

Zijn betaalde analysetools het geld waard?

Er valt veel informatie online op te zoeken waar je geen cent voor hoeft te betalen, op het gebied van zoekmachine optimalisatie kun je met Google Analytics ver komen. Dat begrijpen ontwikkelaars van analysetools uiteraard ook, daarom bieden bedrijven als Ahrefs meer mogelijkheden dan de gratis tools kunnen bieden. Zo kun je websites scannen op fouten en verbeterpunten en de analysemethoden worden snel aangepast op aanpassingen in zoekalgoritmen. Ook is het prettig om alles binnen dezelfde omgeving uit te kunnen voeren wat de leercurve lager maakt. Zoals bij veel producten gaat het niet zozeer om de kosten van een Ahrefs abonnement maar om het rendement wat het voor een gebruiker oplevert.

Is Ahrefs voor iedereen?

Een ZZP’er die na werktijd een website of webshop wil optimaliseren zou zich kunnen verdiepen in Ahrefs maar het is de vraag of dit rendement oplevert. Basis optimalisaties kunnen voordeel opleveren maar om echt voordeel te behalen uit deze software is naast tijd ook kennis nodig. Daarom kiezen veel bedrijven ervoor om marketing, SEO en analyse uit te besteden aan een gespecialiseerd bureau.

Handig artikel voor je?
Updated on maart 25, 2022