Augmented Reality #

Augmentation” is het Engelse woord voor “groeien” of “uitbreiden”. Bij Augmented Reality (AR) wordt er een digitale laag toegevoegd aan de werkelijkheid om ons heen. Dit kan gerealiseerd worden op verschillende manieren waaronder een smartphone met camera of een bril met speciale lenzen en projectoren. Augmented Reality wordt vaak verward met Virtual Reality, op dit moment wordt er vooral geïnvesteerd in Mixed Reality.

Augmented, Virtual en Mixed Reality #

Voor de buitenstaander kan het lastig zijn om de termen ARVR en MR uit elkaar te houden. Voor de insiders overigens ook, want merken maken regelmatig gebruik van afwijkende terminologie wat de verwarring alleen maar groter maakt. Heel eenvoudig gesteld kunnen de drie voornaamste technologieën op deze wijze van elkaar worden onderscheiden:

  1. Augmented Reality legt een extra laag over de werkelijke omgeving. Denk aan een afbeelding die in de ruimte lijkt te zweven. Google Glass is een voorbeeld van AR technologie.
  2. Virtual Reality bedekt de werkelijke omgeving en vervangt dit door een virtuele omgeving. Oculus Quest is een voorbeeld van VR technologie.
  3. Mixed Reality combineert de werkelijkheid en digitale beelden naadloos met elkaar in de ruimte met absolute positionering van de toegevoegde beelden. Mirosoft HoloLens is een voorbeeld van MR technologie.

Waar wordt Augmented Reality voor gebruikt? #

Er zijn diverse toepassingen mogelijk, het Nederlandse bedrijf Layar was een pionier op het gebied van AR implementatie. Zo konden er speciale barcodes in tijdschriften gescand worden waardoor extra informatie uit het magazine leek te komen. Later zou dergelijke technologie meer geavanceerd worden waardoor het niet langer nodig is om hier zwart-wit codes voor te gebruiken.

Ook voor navigatie is het mogelijk Augmented Reality te gebruiken. Zo kan iemand een AR bril dragen en via een routeplanner pijlen en andere instructies op de weg laten zien. Dit soort toepassingen maken handsfree computing mogelijk. Een soortgelijke implementatie is het gebruik van AR bij orderpicking in een magazijn.

Het plaatsen van virtuele objecten in een echte omgeving is een toepassing die gebruikt wordt door meubelzaken als IKEA. Zo kan een klant thuis een virtuele bank op ware grootte in de kamer plaatsen om te zien of het meubelstuk mooi staat. Op Android toestellen wordt hiervoor ARCore gebruikt, op  Apple toestellen ARKit.

In wetenschappelijk onderzoek en in design wordt vaker gebruik gemaakt van Mixed Reality producten zoals de Microsoft HoloLens, die het mogelijk maakt om 3D informatie in de ruimte te plaatsen waarbij de gebruiker om het object heen kan lopen en de digitale data met handgebaren kan manipuleren. Via internet is het zelfs mogelijk om teamleden met elkaar samen te laten werken vanuit verschillende locaties.

De meest bekende toepassing voor de consument is het gebruik van filters zoals maskers op een gezicht. Dit is een technologie die populair werd via het Snapchat social media platform en later werd gekopieerd door Facebook voor gebruik in Facebook Messager. De maskers zijn niet alleen in staat om de beweging van de persoon voor de camera accuraat te volgen, de afbeeldingen worden ook dynamisch vervormd op basis van de gelaatsuitdrukkingen.

AR brillen zoals de Google Glasses hebben het grote publiek nog niet weten te bereiken, Augmented Reality wordt met name toegepast voor zakelijk gebruik. Krachtige processoren en technologie als Lidar maakt het mogelijk om digitale objecten steeds beter in de fysieke ruimte te plaatsen.

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 31, 2021