B2C

B2C #

B2C staat voor ‘Business to Consumer’een bedrijf verkoopt producten of diensten aan eindconsumenten. Denk aan de retail, supermarkten en speciaalzaken. De meeste winkels in winkelcentra zijn (voornamelijk) gericht op consumenten. Het is mogelijk dat een aanbieder kiest voor levering exclusief aan consumenten, aan bedrijven of aan beide.

B2C en B2B #

Heel eenvoudig gesteld zijn er twee vormen van handelmet consumenten of met bedrijven. De aanbieder is altijd een bedrijf (business) en de afnemer is een consument (consumer) of een bedrijf (business). Daarnaast is er ook nog de handel tussen consumenten onderling te onderscheiden zoals rommelmarkten en Marktplaats of eBay, maar omdat deze transacties buiten het standaard economisch verkeer plaatsvinden worden ze doorgaans niet meegeteld als vorm van handel drijven.

B2C en B2B   kunnen wat betreft strategie en toepassing nagenoeg gelijk zijn, toch zijn er diverse verschillen op zowel strategisch als juridisch gebied te onderscheiden. Denk bijvoorbeeld aan de BTW heffing. Een zakelijke klant kan BTW in veel gevallen terugvorderen, een particuliere klant niet. Het is binnen de Europese Unie wettelijk gesteld dat bedrijven voor consumenten altijd prijzen inclusief BTW moeten tonen, voor bedrijven geldt dit niet.

Waarom niet leveren aan consumenten? #

Het lijkt op het eerste gezicht niet logisch om een grote groep potentiële afnemers direct uit te sluiten, toch zijn er veel bedrijven die bewust geen B2C verkoop hanteren.

Bijvoorbeeld een fabrikant die alleen in grote aantallen levert aan groothandels. De administratieve kosten voor individuele bestellingen zijn wellicht te kostbaar om aan consumenten te leveren. Daarnaast is er de garantie afhandeling. Hoewel producenten wel degelijk service moeten verlenen bij producten die defect zijn, kunnen B2B bedrijven een deel van de verantwoordelijkheid overdragen aan de B2C verkoper.

Meer Business to Consumer door internet #

In constructies zoals Amazon en Bol worden de grenzen tussen B2C en B2B vervaagd. Een klant kan doorgaans niet goed zien of ze kopen bij de webshop of een bedrijf die gebruik maakt van het platform. Dit kan leiden  tot onderlinge concurrentie door bedrijven die hetzelfde product leveren voor afwijkende prijzen.

Zo kan hetzelfde product via Bol.com in een Bol.com doosje geleverd worden door twee compleet verschillende bedrijven met afwijkende prijs. De aanbieder maakt gebruik van diverse faciliteiten op het platform, bijvoorbeeld het betalingssysteem en mogelijk ook order fulfillment en logistiek om producten aan consumenten te kunnen leveren. Daarnaast zijn er merken die naast levering aan retail zelf een webshop hebben geopend om direct aan consumenten te leveren. Dit is overigens ook te zien in de retail, denk aan een Nike Outlet Store in dezelfde straat als een Foot Locker.

De consument heeft altijd gelijk #

Wanneer bedrijven onderling zaken doen dan bestaat het uitgangspunt dat ieder bedrijf de voorwaarden en condities begrijpt. In verkoop heeft een afnemer bij B2B transacties doorgaans minder standaard rechten dan een consument in een B2C transactie. De regels kunnen per land verschillen, in Europa is er een overkoepelende wetgeving bepaald waar alle verkopers die in de EU handel drijven aan moeten voldoen.

Met name bij online aankopen hebben consumenten relatief veel inspraak en autoriteit. Zo is er een wettelijk zichttermijn bepaald waarbij de klant een product (ongebruikt) weer retour mag sturen binnen 14 dagen na ontvangst. Er zijn uitzonderingen zoals hygiëne producten en de verkoper is niet verplicht de retourkosten te vergoeden. In Europa is de klant daarmee behoorlijk goed beschermd bij het uitvoeren van aankopen online.

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 31, 2021