Bezoekersgedrag #

Is het belangrijk voor een ondernemer om het bezoekersgedrag te volgen? Het zou vreemd zijn om iemand die een supermarkt binnenloopt te achtervolgen om vast te leggen bij welke schappen deze persoon stopt, kijkt of juist snel doorloopt. Het gaat immers om de boodschappen die uiteindelijk op de band komen te liggen. Toch wordt er veel marktonderzoek uitgevoerd naar klantgedrag in winkels. Daarom ziet de klant altijd als eerste groente en fruit en daarom staan merkproducten altijd op ooghoogte in de schappen.

Online zit er niemand naast de bezoeker, toch valt er veel informatie te registrerenDit wordt bezoekersgedrag analyse genoemd en het maakt een belangrijk deel uit van online marketing.

Waarom is bezoekersgedrag belangrijk? #

Een website trekt na een grote marketing campagne enorm veel nieuwe bezoekers.Toch resulteert dit niet in een hogere omzet. Waarom haken de bezoekers af zonder af te rekenen? Door iedere stap nauwlettend te volgen kan de aanbieder bepalen wanneer bezoekers iets doen en waarom. En uiteraard welke maatregelen genomen moeten worden om tot een succesvolle conversie te komen. Gebruikersanalyse is hierbij een waardevolle methode, waarbij veel meetpunten bepaald kunnen worden om conclusies te trekken.

Bezoekers op uitnodiging #

Om marketing onderzoek uit te voeren worden regelmatig klantenpanels ingeschakeld. Dit zijn klanten die op uitnodiging komen winkelen. Door op hun eigen systeem software te installeren kan het bezoekersgedrag worden bepaald. De klant weet dus dat er sprake is van monitoring. Naast pagina’s bezoeken kunnen ook andere zaken worden gemeten zoals de tijdsduur op een pagina, of de pagina tot het einde toe wordt gescrold of de muisbewegingen op de pagina. Met speciale camera’s of brillen kan zelfs de kijkrichting vastgelegd worden, hier is naast software ook hardware voor nodig. Op basis van deze tracking kunnen ‘heatmaps’ worden gegenereerd, dit zijn visualisaties van data waarbij zichtbaar wordt welke delen van het beeld meer of minder worden bekeken.

Naast het verzamelen van data zullen klantenpanels ook vragen voorgeschoteld krijgen die ze moeten beantwoorden. Bij dit soort bezoekersgedrag analyse wordt regelmatig gebruik gemaakt van A/B testing, er worden meerdere versies van een website onderzocht om zo te bepalen welke versie het beste converteert.

Bezoekersgedrag van normale bezoekers #

Het is niet altijd nodig voor een bezoeker om expliciet toestemming te geven bij onderzoek in bezoekersgedrag. Met cookies 

kan veel informatie verzameld worden. Daarbij is onderscheid te maken tussen een persistente tracking cookie die gebruikers over meerdere websites volgt, of een functionele cookie die alleen actief is tijdens een enkele sessie. Door de sessie cookies te weigeren kunnen cruciale onderdelen van de website uitvallen voor de bezoeker.

Bezoekers door de funnel leiden #

Het proces van oriëntatie tot aankoop wordt ook wel de ‘verkooptrechter’ genoemd. Hoewel de term bezoekersgedrag ruimer is, maakt de sales funnel ier wel deel van uit. Zo kan worden bepaald waar bezoekers afhaken. Er kan een koppeling zijn die niet klopt, het winkelmandje werkt niet naar behoren of de bezoeker kan de juiste informatie niet vinden op een pagina. Door het gedrag van de bezoeker in kaart te brengen komt er veel informatie vrij om de bezoekerservaring of ‘user experience’ te verbeteren.

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 31, 2021