Bid

Bid, wat is dat? #

Eenmaal, andermaal, verkocht! Tijdens een veiling worden objecten tegen opbod verkocht. Er wordt een prijs gesteld om mee te beginnen, iedereen die overbiedt zal steeds meer betalen voor het object. De hoogste bieder heeft ‘gewonnen’ maar moet uiteraard wel dit bedrag betalen.

Bij adverteren is er normaal gesproken geen sprake van bieden, de adverteerder betaalt gewoon het tarief dat hiervoor staat. Een bid via het Google advertentienetwerk is een vorm van adverteren per opbod. Toch is het in dit geval niet zeker dat de hoogste bieder automatisch wint.

Hoe werk een bid bij Google? #

Google Ads is een platform voor adverteerders. Om een advertentie zichtbaar te maken op sites die met Google Ads werken moet de adverteerders eerst een campagne inrichten en vervolgens bepalen welke prijs ze bereid zijn om te betalen. Dit wordt een bid genoemd.

Google Ads werkt met een veilingsysteem. Iedere keer als iemand een zoekopdracht ingeeft treedt er een biedingsronde in werking. Als je automatisch wilt meedoen aan deze ronde dan moet je eerst een bod uitbrengen door een campagne in te richten.

Wat wil je bereiken? #

Het is van belang om vooraf te bepalen wat de doelstelling is van de plaatsing.

Er zijn drie standaard doelstellingen waar je bij het bieden op kunt sturen:

  1. Focus op impressies: Als je vooral gezien wilt worden als merk dan kun je de focus leggen op impressies. Normaal gesproken betaal je per klik (CPC) maar via het Display Network kun je ook adverteren op basis van impressies (CPM).
  2. Focus op conversies: Als je wilt dat er interactie plaatsvindt met de advertentie dan plaats je een bid op CPA. Voor deze functie moet conversion tracking geactiveerd zijn in Google Ads.
  3. Focus op views: Deze optie is specifiek gericht op video advertenties. Bij deze Cost-Per-View (CPV) strategie betaal je voor video views en video interacties.

 

Google kiest op basis van de voorkeur, het bod en de relevantie welke advertentie er wordt weergegeven.

Het hoogste bod wint niet altijd #

Als een bedrijf gezien wil worden dan is een logische strategie om te adverteren op artikelen die erg gewild zijn. Als de nieuwe iPhone verschijnt dan is het voor een winkel die smartphones verkoopt aantrekkelijk om een bid uit te brengen op ‘iPhone’.

Zelfs als de winkel Android toestellen verkoopt, dit is een logisch alternatief voor iPhones. Het hoogste bid kan in dit geval tot een plaatsing leiden.

Als iemand met een magazijn vol regenlaarzen zit terwijl het zomer is zonder een wolkje aan de lucht, dan moet je creatief zijn. Dus je biedt ook op ‘iPhone’ en zelfs meer dan de telefoonwinkel.

Toch komt deze advertentie niet in de gesponsorde zoekresultaten te staan. De reden hiervoor is relevantie. Naast het hoogste bod wordt er ook gelet op de relevantie tot het onderwerp. Google rekent normaal gesproken af per klik, niet per view. Op een advertentie die niet aansluit op de zoekopdracht zal niet snel geklikt worden.

Daarnaast komt het op de gebruiker niet goed over als er allerlei producten bovenaan de pagina staan die niet relevant zijn. Daarom wordt er naast de bid ook gekeken naar de relevantie van de advertentie.

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 30, 2022