Bing
De dominantie van Google is zo groot dat veel mensen zich niet eens realiseren dat er ook nog andere zoekmachines zijn. Met bijna 90% van de zoekmachine markt blijft er weinig over voor andere tech bedrijven. De nummer twee moet het momenteel met een schamele 6% doen, dat is Bing van Microsoft. Zelfs met de Bing zoekbalk als standaard op Windows computers weten ze nauwelijks marktaandeel te verwerven. Als iemand informatie wil opzoeken over de Bing zoekmachine zullen ze dat waarschijnlijk doen in de zoekmachine van de concurrent. Wat best opvallend is aangezien Microsoft met producten als Windows en Office zeker geen kleine vis in de vijver is.
Wat is de Bing zoekmachine?
In 2009 kondigde Microsoft de opvolger aan van hun zoekmachine Live Search genaamd Bing. Opvallende kenmerken waren bijvoorbeeld de suggesties tijdens het typen en een lijst met gerelateerde zoekopdrachten. Die laatste functie werkte op basis van semantisch zoeken, een technologie die voortkwam uit de acquisitie van Powerset in 2008.
Een maand na de introductie van Bing zouden Microsoft en Yahoo! aankondigen dat Bing de zoekresultaten van Yahoo! Search voortaan zou verzorgen. Dit zou in effect treden vanaf 2012, in 2015 werd het samenwerkingsverband aangepast waarmee Bing niet langer alle zoekresultaten zou verzorgen maar wel het grootste deel.
In de jaren die hier op zouden volgen werden er diverse updates en aanpassingen doorgevoerd waaronder een snellere indexatie van zoekresultaten genaamd “Tiger” en een “Sidebar” waarbij het mogelijk was om social media platformen te doorzoeken.
Het marktaandeel van 6% is eigenlijk nog wat te rooskleurig weergegeven, dit percentage geldt alleen voor de Westerse markt. Als we globaal kijken dan staat Baidu op de tweede positie met ongeveer 15% marktaandeel, Google staat op ruim 75% en Bing haalt de 5% niet eens. Yahoo! Search volgt met ongeveer 2,5%.
Het lot van Bing lijkt in grote lijnen op de ondergang van Microsoft Internet Explorer, ooit de onbetwiste marktleider in browsers. De transitie naar Edge wist het tij niet te keren, deze browser werd door veel Windows gebruikers slechts eenmaal gebruikt in combinatie met de Bing zoekmachine; voor het zoeken en downloaden van Google Chrome, de concurrerende browser.
Zoekmachine optimalisatie
Bij SEO ofwel zoekmachine optimalisatie worden websites geoptimaliseerd op vindbaarheid in zoekmachines. Of beter gezegd ‘zoekmachine’ in enkelvoud, want voor Bing optimaliseren loont de moeite niet. Hoewel zoekmachine algoritmen in details afwijken zal SEO over het algemeen hetzelfde effect hebben voor zowel Google als Bing. Naast Yahoo! en de Russische zoekmachine Yandex maken de twee koplopers onderdeel uit van Schema.org, een initiatief om zoekresultaten te verbeteren. Door gebruik te maken van gestandaardiseerde microdata is het mogelijk om bijvoorbeeld mogelijk om artikelen uit webshops te herkennen of recensies direct weer te geven bij een bedrijf.
Controverse voor Bing
Het lijkt haast of de enige perspublicaties over Bing gerelateerd zijn aan negatieve voorvallen. Zo werd Microsoft ervan beschuldigd zoektermen inclusief spelfouten direct over te nemen van Google, wat ze zelf overigens hebben ontkend. Daarnaast bleek de filter voor afbeeldingen niet goed te functioneren waardoor pornografische afbeeldingen met kinderen zichtbaar waren. Meerdere overtreders gaven aan Bing te gebruiken voor het zoeken naar nieuwe content.