Wat is Citation Flow?
Catition Flow een score die loopt van 0 tot 100 met als doel de kwaliteit en invloed van een link vast te stellen. Het is een meetpunt dat naast de Trust Flow de basis vormt van het Majestic Flow Metric algoritme. Majestic is een bedrijf dat diverse SEO analyse tools heeft ontwikkeld en daarmee een directe concurrent is van MozRank van Moz, Ahrefs en PageRank van Google.
Flow Metric algoritme
De Flow Metric van Majestic maakt gebruik van een logaritmische schaal, de score wordt bepaald op informatie vanuit het gehele web en is daarmee context gevoelig. De score wordt uitgedrukt in een getal van 0 tot 100, waarbij een hogere score op een ‘sterker’ signaal duidt. Naast de Trust Flow maakt Citation Flow ook deel uit van het Flow Metric algoritme.
Trust Flow
Deze score wordt eveneens uitgedrukt op een schaal van 0 tot 100, waarbij een groot aantal ‘seed’ sites gebruikt wordt die handmatig zijn gekozen door het team van Majestic.
Wanneer een website een duidelijke koppeling bezit met een vertrouwde seed site zal de score hoger zijn, wanneer er minder betrouwbare koppelingen aanwezig zijn zal de score juist lager worden. Dan is er ook nog de Topical Trust Flow waarbij websites per categorie worden ingedeeld.
Zo kan meer specifiek bepaald worden in welke sector de links invloed hebben. Een lage score betekent dat er behoefte is om links te beheren en optimaliseren. Als laatste is er nog de Visibility Flow die aanduidt hoe zichtbaar een koppeling is. Deze analyse wordt gemaakt door de Trust Flow en Link Density te combineren.
Hoge en lage score tegelijkertijd
Omdat Flow Metric uit twee onderdelen bestaat, zijn er ook twee afzonderlijke resultaten. Zo is het mogelijk dat de Citation Flow erg hoog ligt, dit staat voor het aantal verwijzingen naar een domein of specifieke URL.
De Trust Flow kan toch laag uitvallen, omdat hier de afstand tot autoritaire websites bepaald wordt. Een groot aantal links vanuit lage kwaliteit sites hebben niet dezelfde impact die minder links van websites met autoriteit zullen genereren. In het ideale geval liggen beide scores op 100, al zal dit niet snel voorkomen.
Majestic SEO
Het bedrijf Majestic is niet zo bekend als Google, en zal ook bij SEO ingewijden minder bekendheid genieten als Moz of Ahrefs. Toch is deze organisatie al lange tijd bezig met de analyse van zoekmachines en de relevantie, populariteit en kwaliteit van links.
In 2012 werd samen met Trust Flow ook Citation Flow geïntroduceerd. Daarvoor werd gebruik gemaakt van de AC methode, met de nieuwe tools sluit de Majestic methode beter aan bij Google PageRank met als gevolg meer betrouwbare resultaten.
Het bedrijf maakt onderscheid tussen de ‘Fresh Index’ waarbij de geïndexeerde pagina’s van de laatste 120 dagen in kaart worden gebracht, de ‘Historic Index’ gaat tot wel vijf jaar terug.
Er zijn meerdere bedrijven die SEO analyse op een afwijkende manier aanpakken. Er is niet per definitie een ‘beste’ analysemethode, naast de resultaten speelt ook de gebruiksvriendelijkheid een rol evenals de beoogde doelstellingen.