Wat is concurrentieanalyse

Als je met een groep in het bos wandelt en je wordt aangevallen door een grizzlybeer dan hoef je niet snel te kunnen rennen om te overleven. Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat er iemand in de groep is die langzamer is dan jij…

Deze theorie gaat ook op voor bedrijven. In plaats van het beste product te maken voor de laagst mogelijke prijs kun je veel beter een product maken dat nét iets beter is en nét iets goedkoper. Dat is onder de streep veel lucratiever.

Je kunt maximale winst behalen door grondige concurrentieanalyse uit te voeren. Naast evaluatie van je eigen onderneming kijk je dus naar de kwaliteiten van je concurrentie. En die leg je naast jouw eigen resultaten en capaciteiten.

Vergelijken om beter te worden

Bij hardlopers of wielrenners zie je dat atleten elkaar stimuleren om sneller te gaan. Je lichaam en geest kan meer bereiken als je opgejaagd wordt door je concurrenten. Je zou ook samen kunnen kiezen om het rustig aan te doen en tegen de tijd dat finish in zicht komt pas écht inzet te vertonen, in praktijk drijven we elkaar op. In de zakenwereld werkt dit hetzelfde.

Bedrijven proberen elkaar altijd te overtroeven. Lang niet altijd om beter te zijn maar vooral om meer winst te maken en aandeelhouders tevreden te stellen. Toch passen veel bedrijven concurrentieanalyse maar mondjesmaat toe.

Zelfreflectie en concurrentieanalyse

Als onderneming moet je in staat zijn om kritisch naar je eigen bedrijf te kijken. Waar ben je goed in, wat kan beter? Maar hoe hoog leg je de lat als je niet weet hoe andere bedrijven presteren? Als eerste moet er bepaald worden in welke sector een bedrijf actief is.

Vervolgens worden bedrijven gezocht die ruwweg dezelfde kenmerken bezitten. Dan wordt er informatie verzameld over deze bedrijven, deze data kan uit veel bronnen afkomstig zijn. Denk aan omzetcijfers, winst of marktaandeel. Op basis van een lijst aan kenmerken en waarden kan er een concurrentieanalyse uitgevoerd worden.

Online concurrentieanalyse

SEO is ook een vorm van concurrentieanalyse. Als aanbieder wil je hoger uitkomen in de zoekresultaten, dus moet je beter zijn dan de concurrentie.

Publiceert een blog 5 pagina’s per week met 1000 woorden per artikel? Dan ga je voor 6 pagina’s met 1500 woorden. Een deel van zoekmachine optimalisatie is gericht op het verbeteren van eigen pagina’s, analyse tools als Moz en Ahrefs laten je ook resultaten van andere websites controleren.

Zo kun je zien waar ze goed mee scoren en waar ze wellicht steken laten vallen. Online marketing bureaus kunnen zo de optimale online strategie bepalen om de concurrentie een stapje voor te zijn.

Moet je altijd beter zijn dan de concurrentie?

Als je niet kunt winnen dan kun je ook besluiten om een andere weg in te slaan. Dit is de strategie die je vaak ziet bij niche aanbieders. In plaats van te concurreren in een drukke markt probeer je door te differentiëren een kleine maar onontgonnen markt aan te spreken.

Ook hierbij kan concurrentieanalyse behulpzaam zijn. Je ziet hoe concurrenten presteren maar ook waar ze mogelijkheden laten liggen. Daar ga je als ondernemer in ontwikkelen om zo marktleider te worden in die niche.

Handig artikel voor je?
Updated on februari 11, 2022