Content strategie, wat is dat?

Al sinds het begin van zoekmachine optimalisatie wordt de slogan “Content is King” gebruikt. Meer content van hogere kwaliteit gericht op de doelgroep is van groot belang om de zichtbaarheid in zoekmachines als Google te verhogen. Dit is een vorm van content strategie. Wil je meer weten, lees dan dit hele artikel aandachtig.

Daarnaast zijn er uiteraard nog meer redenen om bezoekers te trekken en tevreden te stellen zoals de verkoop van producten of diensten. De wijze waarop potentiële bezoekers en klanten benaderd worden met diverse soorten media wordt content strategie genoemd.

Daarbij is de bezoeker of klant het focuspunt waar de strategie omheen wordt gebouw.

De internetgebruiker bepaalt #

In het midden van de twintigste eeuw was er meer respect voor autoriteit en mensen namen meer aan van een persoon in een hogere positie van macht of invloed. Denk aan politici of artsen.

Tegenwoordig sturen consumenten voor een deel de dialoog maar ook de vormen van dienstverlening. In plaats van te wachten tot een bedrijf uitlegt waarom we een product nodig hebben, hebben consumenten een vraag die ze graag beantwoord willen zien.

Zoekmachines hebben zeker bijgedragen aan deze cultuur waarin de afnemer bepaalt. In plaats van te wachten op een reclame uiting stellen we zelf nu de vraag aan Google.

Met een content strategie wordt de meest effectieve wijze bepaald om content te produceren en te publiceren voor de beoogde doelgroep. Het is daarmee een vorm van online marketing.

Wat is de definitie van content strategie? #

Heel eenvoudig kun je content strategie uitleggen als het leveren van de juiste content aan de juiste mensen op de juiste locatie en op het juiste moment.

Dit zijn dus vier stukjes van de puzzel die precies op de juiste plek moeten vallen om te slagen. Hoewel de consument daarbij de sturende factor is heeft de aanbieder wel degelijk invloed op de consumptie van content.

Door bijvoorbeeld data te verzamelen en te analyseren kan content beter bij de doelgroep worden gebracht.

Content strategie als onderdeel van marketing #

Er wordt vaak gesproken van content marketing strategie. De media die wordt aangeboden is namelijk niet het doel op zich, het is een middel om leads te converteren of om meer bezoekers naar een website of kanaal te trekken.

In het wilde weg content produceren en hopen dat consumenten of zoekmachine algoritmes deze content vinden is niet bepaald een effectieve strategie.

Er moeten doelen worden gesteld evenals prioriteiten in kaart worden gebracht. Op basis daarvan worden teksten of rich media content zoals filmpjes ontwikkeld.

Wat is content precies? #

Content betekent letterlijk inhoud. Voor een pak is dit misschien melk, voor een blik kunnen het bonen zijn.

Op internet zal het doorgaans gaan over tekst, afbeeldingen en video aan als mediatypen. De inhoud wordt niet alleen bepaald op basis van het aanbod maar ook de doelgroep die de media zal bekijken of beluisteren.

Als blijkt dat specifieke content meer aanspreekt of voor hogere conversie zorgt dan kan dit een indicatie zijn van inhoud die past bij de doelstelling.

Naast het ‘wat’ is ook het ‘waarom’ van groot belang. De content die wordt aangeboden moet niet alleen interessant zijn voor de consument maar ook ten goede komen aan de doelstellingen van de aanbieder.

Handig artikel voor je?
Updated on September 28, 2021