Conversiedoelen, wat zijn dat?

Bij internet marketing valt vaak het begrip ‘conversie’. Dit geeft de transitie van één situatie naar een andere situatie weer. Door conversiedoelen te bepalen kan een website of marketing campagne worden ingericht. Zonder doelen te stellen heeft het weinig zin om marketing inspanningen te verrichten. Maar hoeveel conversiedoelen zijn er eigenlijk en wat kun je ermee bereiken?

7 types conversiedoelen #

Dat er iemand geconverteerd moet worden mag duidelijk zijn, toch is het van belang om ook te bepalen welke doelen er bestaan. Naast de voor de hand liggende conversiedoelen zijn er namelijk ook andere redenen om als organisatie geld te investeren in marketing, promotie en online activiteiten.

1. Verkoop #

Dit is een conversiedoel dat met name binnen webshops van toepassing is. Een winkelende bezoeker is pas interessant voor de aanbieder als deze geconverteerd wordt naar een betalende klant.

2. Formulier invullen #

Leads genereren is ook van belang voor veel organisaties. Nu opt-in standaard is geworden moeten er andere middelen worden ingezet om contactinformatie te verkrijgen zoals het invullen van een formulier.

3. Aanmelden #

Bij het invullen van een formulier ligt de drempel iets hoger dan bij een aanmelding voltooien. Ditmaal kan een e-mailadres invullen al volstaan, bijvoorbeeld om een nieuwsbrief of een speciaal aanbod te ontvangen. Volgens de privacywetgeving mag je ook niet zomaar meer informatie opvragen dan strikt noodzakelijk is.

4. Klikken of tikken #

Op een knop of koppeling klikken met de muis of tikken met je vinger is ook een type conversie. Wil je meer hits of views genereren? Dan kan deze eenvoudige actie het conversiedoel zijn.

5. Account aanmaken #

Een klant die een bestelling plaatst is heel mooi, een klant die een account aanmaakt waarmee bestellen in de toekomst eenvoudiger wordt is nog veel beter. Een account aanmaken geeft namelijk een intentie aan om terug te keren als klant.

6. Content delen #

Een product of pagina delen via social media of een direct bericht naar een contactpersoon betekent dat de boodschap meer wordt gezien en zo een groter bereik krijgt. Zo wordt de bezoeker automatisch een ambassadeur en promotor zonder hiervoor te betalen.

7. Installatie van apps #

Als iemand de website bezoekt terwijl er een mobiele app beschikbaar is kan de bezoeker met een druk op de knop omgeleid worden naar de App Store en de betreffende app downloaden. Binnen een app is er minder afleiding voor de gebruiker en meer controle voor de aanbieder.

Waarom conversiedoelen stellen? #

Je kunt als aanbieder iedere euro slechts eenmaal uitgeven. Door conversiedoelen te stellen kan bepaald worden wat van belang is om een organisatie verder te helpen. Wellicht is er behoefte aan meer naamsbekendheid of moet de omzet omhoog in het volgende kwartaal. De strategie achter kliks genereren is anders dan verkopen stimuleren.

Binnen een sales funnel zullen er meerdere conversiedoelen worden gesteld. Dit zal een lineair pad zijn met diverse vertakkingen. Denk bijvoorbeeld aan het klikken op een banner, inschrijven voor een nieuwsbrief, een product in de nieuwsbrief kiezen en dit product kopen via de webshop. Zo lijkt het op een rij dominostenen die elkaar in actie zetten. Dit betekent dat een uitgekiende marketing strategie ook kosteneffectief zal zijn omdat één conversie meerdere acties in gang kan zetten.

Handig artikel voor je?
Updated on oktober 15, 2021