Conversieratio, wat is dat? Converteren betekent letterlijk veranderen of verwisselen. Het is een term die vaak gebruikt wordt in computertechnologie, bijvoorbeeld bij het omzetten van bestanden naar een ander formaat. Zo kun je van een afbeelding in BMP formaat een TGA maken of van een Word document een PDF bestand. Bij deze vormen van conversie kan het resultaat afwijken van het origineel. Bij conversieratio in termen van online marketing gaat het om handelingen die verricht worden door internetgebruikers. Denk aan klikken op een link of een product bestellen.

Hoe wordt het conversieratio berekend? #

Als een advertentie 100 maal wordt weergegeven en er 4 mensen op klikken dan is er sprake van een conversieratio van 4:100 ofwel 0,4. In een percentage uitgedrukt zou dit 4% zijn. Hoe dichter de waardes bij elkaar liggen des te beter het resultaat in principe is. Als er 100 impressies zijn met 100 kliks dan is er sprake van een 1:1 conversieratio wat ideaal is.

Conversiedoelen stellen #

Het heeft alleen zin om conversies te berekenen als er doelen gesteld worden. Wat wil je bereiken met een actie? Enkele voorbeelden van conversies zijn:

  • Click ratio: Hierbij is het van belang dat gebruikers klikken op een koppeling. Hier zullen doorgaans verdere conversiedoelen aan gekoppeld zijn.
  • Bounce ratio: Dit zijn het aantal bezoekers die na het volgen van een koppeling direct terugkeren zonder verder te klikken.
  • Registreren: Hierbij gaat het om het aantal personen dat succesvol een registratieformulier invult.
  • Betalen: Ditmaal betreft het een conversie van lead naar betalende klant.

In een verkooptrechter zullen er meerdere conversiedoelen worden bepaald. De conversieratio bepaalt het verloop van deze tijdlijn. Als er op een specifiek punt opvallend veel mensen afhaken dan is dit een reden om te onderzoeken waarom dit het geval is.

Wat is een goede conversieratio? #

Een waarde berekenen geeft op zich niet veel informatie, het zal in context geplaatst moeten worden om er conclusies uit te trekken. Een click ratio van 0,4 lijkt weinig maar als het gemiddelde in een marktsegment op 0,2 ligt dan zijn de prestaties juist positief. Het is daarom van belang om vergelijkende cijfers te verzamelen om zo de succesfactor te bepalen. Ook hierbij kan de verkooptrechter weer nuttig zijn. Als een advertentie 1000 bezoekers trekt waarvan slechts 10 personen de gewenste transactie verrichten, terwijl een andere advertentie slechts 100 bezoekers trekt met 25 transacties, dan scoort de tweede advertentie beter omdat het conversiedoel in dit geval verkoop is.

Kwaliteit boven kwantiteit #

In het voorbeeld hierboven blijkt dat een meer specifieke targeting leidt tot een beter resultaat op het eindpunt. Zeker bij abonnementen zijn deze berekeningen van belang. Als er wekelijks 100 nieuwe klanten bij komen voor een gratis proefperiode, maar er wekelijks 200 klanten afhaken omdat ze niet bereid zijn te betalen voor deze service, dan is er sprake van een hoge churn rate. De deur in, de deur uit dus. Dit kan een bedrijf helpen om te groeien maar het is wel risicovol. Als het doel hierbij is marktleider te worden dan kan dit verlies als investering worden aangemerkt.

Handig artikel voor je?
Updated on maart 9, 2022