Cross linking, wat is dat?

Een belangrijk aspect van het internet is het linken van pagina’s. Deze hyperlinks kunnen verwijzen naar andere pagina’s op hetzelfde domein of naar andere websites. Deze koppelingen zijn van belang voor navigatie online maar ook zeker voor de ranking in zoekmachines. Daarmee kan cross linking naast functioneel ook een instrument zijn binnen zoekmachine optimalisatie. Het is overigens ook mogelijk dat koppelingen juist een negatief effect hebben op de ranking binnen zoekresultaten pagina’s.

Zelfde domein cross linking #

Op een website zullen er interne links geplaatst worden. Bijvoorbeeld van de homepage naar subcategorieën of tussen gerelateerde pagina’s onderling.

Deze pagina’s kunnen handmatig of geheel geautomatiseerd worden gemaakt. In principe behoort deze vorm van cross linking in de HTML getagd te worden als interne links zonder invloed op de ranking in zoekmachines. Echter kan strategisch gebruik van cross linking ervoor zorgen dat een bezoeker meer pagina’s opent en langere tijd doorbrengt op een website.

Dit zijn criteria die wel van invloed kunnen zijn op de ranking. Deze manier van doorklikken stimuleren wordt ook wel ‘click bait’ genoemd.

Externe domeinen cross linking #

Een andere vorm van cross linking is het koppelen van meerdere websites. Toen SEO nog in de kinderschoenen stond was het uitwisselen van links tussen twee websites een manier om beter te scoren in search engines. Omdat dit soort koppelingen gevoelig waren voor fraude werden deze koppelingen als steeds minder relevant beschouwd door het zoekmachine algoritme.

Een meer verfijnde variatie van cross linking was het koppelen via link exchange diensten. Hierbij was er sprake van een A-B-C link structuur. Site A linkt naar site B en site B linkt weer naar site A. Zo ziet het zoekalgoritme niet dat er een connectie bestaat omdat er geen wederzijdse koppelingen bestaan. Omdat de waarde van backlinks minder is dan voorheen is dit soort SEO niet meer zo populair als voorheen.

Mogelijk negatief effect bij cross linking #

Niet alle koppelingen hebben dezelfde waarde, door onderscheid te maken in ‘gewicht’ kunnen er relevante zoekresultaten pagina’s ingedeeld worden. Een link vanuit een populaire website met een hoge autoriteit heeft meer impact op de ranking dan een website die zelden bezocht wordt.

Links vanuit websites die alleen opgezet zijn om het zoekalgoritme te misleiden kunnen zelfs voor een penalty zorgen. Daarom is het voor webmasters van belang om niet alleen uitgaande maar ook inkomende links te monitoren of mogelijk schadelijke koppelingen te vermijden.

Navigatie op websites #

Bij website optimalisatie zullen marketing experts zich vaak bezighouden met bots en algoritmen, soms wordt de echte bezoeker uit het oog verloren. Toch kan het optimaliseren van websites voor daadwerkelijke bezoekers zeker van invloed zijn op zowel de conversie ratio als de zoekmachine ranking.

Denk aan cross linking tussen pagina’s met overlappende onderwerpen, menu navigatie of breadcrumb navigatie om snel door een website te navigeren. Een zoekfunctie kan ook veel voordeel opleveren, deze koppelingen worden op aanvraag gegenereerd.

Handig artikel voor je?
Updated on October 14, 2021