Crosschannel, wat betekent dat?
Crosschannel marketing wordt ook wel omnichannel marketing genoemd. Het is een manier om een bedrijf of aanbod onder de aandacht te brengen via verschillende kanalen waaronder websites, social media, flyers, advertenties of commercials.
Bij deze vorm van marketing is het van belang om een consistente toon aan te houden om het merkimago te waarborgen. Het kan echter ook juist een optie zijn om meerdere doelgroepen aan te spreken in de vorm die daar het beste op aansluit.
Crosschannel marketing voor merkidentiteit
Een merk is geen persoon, van nature is er geen sprake van karakter. Toch zijn er merken die als stoer en rebels worden gezien, als milieuvriendelijk of een jonge uitstraling hebben.
De meeste merken zijn op zoek naar een eenduidige uitstraling, ook wel merkidentiteit genoemd. Met crosschannel marketing is het van belang dat de wijze van communiceren via ieder kanaal hetzelfde blijft. Dit kan op verschillende manieren gewaarborgd worden:
- Met een huisstijl, logo en standaard kleuren die via ieder kanaal terugkeren. Daarbij moet in het ontwerp rekening worden gehouden met de mogelijkheden en restricties per kanaal. Denk bijvoorbeeld aan RGB of CMYK kleuren op een scherm of in drukwerk.
- Er kan een profiel van de gemiddelde klant worden samengesteld. De wijze van benadering is bijvoorbeeld anders voor een hoogopgeleide vrouw in de leeftijd van 20-35 dan voor een laaggeletterde man van 65+.
- Per kanaal kan worden bepaald hoeveel leads voortvloeien uit de activiteit op het kanaal. Bij crosschannel marketing wordt niet alleen gekeken naar het laatste punt voordat de conversie plaatsvindt maar naar het volledige traject. Daarom is het volgen van leads door de funnel van belang.
De integratie van online en offline kanalen kan voor uitdagingen zorgen. Dit heeft niet alleen te maken met de wijze van marketing maar ook met praktische zaken. Zo kan het moederbedrijf de webshop orders vervullen terwijl franchisenemers de retail winkels beheren. Als het mogelijk is om online bestellingen te retourneren in de winkel dan moeten hier goede afspraken over worden gemaakt.
Crosschannel marketing voor segmentatie
Er zijn mensen die bekend zijn van de televisie en er zijn influencers die alleen actief zijn online. Bij crosschannel marketing is het mogelijk om gebruik te maken van de verschillen in publiek die per kanaal bestaan. Daarnaast is het van belang om potentiële klanten aan te spreken op een manier die past bij de doelgroep.
Per platform zal een demografisch profiel samengesteld worden. De adverteerder kan kiezen voor een platform dat het beste aansluit op het aanbod, of voor ieder kanaal een andere strategie bepalen. Als er geen sprake is van overlap dan kunnen er alternatieve campagnes worden gevoerd.
Data in kaart brengen
Het is van belang om zoveel mogelijk data te verzamelen om crosschannel marketing optimaal invulling te geven. Met name online kanalen bieden veel mogelijkheden om analyse toe te passen. Denk aan het registreren van bezoekersaantallen, het aantal kliks, tijd besteed op een pagina etc. Dit is met traditionele media aanzienlijk lastiger om betrouwbaar uit te voeren.