Doelgroepsegmentatie, wat is dat? #

Als er nieuwe technologie verschijnt dan zal er altijd een periode van experimenteren en leren zijn. De eerste stappen in e-commerce waren lang niet altijd succesvol. Adverteren in tijdschriften of op de televisie werkt anders dan op het internet.

In de eerste jaren lag de focus vooral op views en zichtbaarheid. Hoewel dit criteria zijn die nog steeds een rol spelen in SEO is duidelijk geworden dat er niet één methode is die voor alle bedrijven werkt.

Nu is er veel meer aandacht voor doelgroepsegmentatie. In plaats van zoveel mogelijk bezoekers trekken is het voor veel adverteerders beter om de juiste bezoekers aan te spreken. En dat is mogelijk met doelgroepsegmentatie.

Hoe werkt doelgroepsegmentatie? #

De meeste mensen eten graag fruit. Een groot deel van deze groep houdt van appels. Maar kinderen houden niet zo van zure appels. Kleine, zoete appels spreken wel aan bij kinderen. De producent van appels gaat een samenwerking aan met Disney of DreamWorks om een bekend tekenfilm karakter op de verpakking te plaatsen.

Dit is in het kort een voorbeeld van doelgroepsegmentatie. Deel de grote groep op in kleinere subgroepen en benader deze subgroep op een wijze die aanspreekt.

Waarom doelgroepsegmentatie? #

De voornaamste redenen voor doelgroepsegmentatie zijn:

  • Hogere Return On Investment (ROI): Iedere euro voor adverteren levert maximaal rendement op.
  • Lagere Churn Rate: Het aantal klanten of abonnees dat afhaakt is beperkt omdat de betrokkenheid hoger ligt.
  • Leider in een niche: In plaats van concurreren met de massa kan een bedrijf marktleider worden in een niche.

Online doelgroepsegmentatie #

Het idee om een advertentie te richten voor een specifieke doelgroep is uiteraard niet nieuw. In een reclameblok op een televisiezender voor kinderen zul je immers geen reclames voor bier of sigaretten zien.

Het voornaamste verschil van online doelgroepsegmentatie ten opzichte van traditionele segmentatie is de wijze waarop gebruikers benaderd worden. Door gebruik te maken van cookies, gebruikersprofielen en andere data is het mogelijk om klanten zeer doelgericht te benaderen.

Dit verhoogt de conversie rate, iedere gebruiker die kennis neemt van een aanbod zal een zekere affiniteit met het product of merk hebben. Internet marketing is een fijnmazig netwerk, navigeren door dit netwerk is overigens niet eenvoudig.

Nadelen van doelgroepsegmentatie #

Door op voorhand groepen uit te sluiten kun je potentiële sales mislopen. Door té specifiek een doelgroep aan te spreken kom je als aanbieder terecht in een bubbel. Soms kunnen klanten vanuit de meest onverwachte hoeken komen.

Een combinatie van gericht adverteren en een algemene campagne is daarmee zeker geen slechte strategie. Een ander potentieel risico is de overvloed aan opties. Met name bedrijven die zelf hun campagnes inrichten lopen vast in een waslijst aan mogelijkheden.

Als je bijvoorbeeld als lokale aanbieder vergeet om een postcode gebied in te stellen dan kan jouw aanbod in Rotterdam vertoond worden in Leeuwarden. Niet alleen is dit zonde van het marketing budget, de persoon die de promotie te zien krijgt voelt zich wellicht buitengesloten.

Doelgroepsegmentatie is een effectief middel bij het inrichten van online advertentie campagnes mits de parameters op de juiste wijze worden bepaald.

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 31, 2022