E-mailmarketing, wat is dat?
Een groot deel van het e-mailverkeer bestaat uit spam. Dit zijn ongewenste berichten die direct in de prullenbak belanden. Dan zijn er de e-mails die wel gewenst zijn zoals communicatie met vrienden, familieleden, collega’s of opdrachtgevers.
Ergens tussen ongewenste reclame en bewuste communicatie is er e-mailmarketing, een vorm van marketing die plaatsvindt door berichten te sturen met promotionele boodschappen. Dit is een populair middel gebleken voor bedrijven om contact te onderhouden met leads en bestaande klanten.
Daarbij zal de ontvanger zelf wel moeten aangeven interesse te hebben naar een product of dienst.
Opt-in e-mailmarketing
Toen het internet en e-mail populair werd bij het grote publiek zou de hoeveelheid ongewenste berichten ofwel spam enorm toenemen.
Bedrijven van over de hele wereld waren in staat om met een druk op de knop miljoenen e-mailadressen tegelijkertijd een promotioneel bericht te sturen. Naast standaard reclame zaten hier ook oplichters tussen. Echt of niet echt, het aantal berichten liep al snel de spuigaten uit.
De ontvanger moest zelf actie ondernemen om niet langer berichten te ontvangen, een methode die opt-out genoemd wordt. Door aanpassingen in de wet is er nu sprake van opt-in, dit betekent dat een ontvanger eerst toestemming moet verlenen om e-mails te ontvangen vanuit de aanbieder. Daarnaast moet een ontvanger eenvoudig een abonnement voor mailings kunnen opzeggen.
Hoewel er nog steeds spam mails verzonden worden wordt e-mailmarketing nu doorgaans als minder storend ervaren dan voorheen en is het daarmee een relatief goedkoop en effectief promotiemiddel voor organisaties.
Outlook, Mailchimp en meer e-mailmarketing stuff
Bij e-mailmarketing worden vaak veel ontvangers benaderd met dezelfde e-mail, het is ook mogelijk om (deels) gepersonaliseerde berichten te sturen. Denk aan een vaste klant in een webshop die niets koopt maar wel een paar dagen later een aanbod in de mail ontvangt met artikelen die passen bij het gebruikersprofiel.
Mailings kunnen in ieder mailprogramma worden opgesteld en verzonden naar een lijst ontvangers. Organisaties die vaak gebruik maken van e-mailmarketing zullen er echter vaak voor kiezen om speciale tools te gebruiken zoals Mailchimp. Dit soort software werkt op basis van templates die gepersonaliseerd kunnen worden met opties voor scheduling, groepering en andere geavanceerde mogelijkheden.
CC en BCC zijn niet hetzelfde
Wanneer het een e-mail betreft die aan meerdere ontvangers wordt verzonden komt het regelmatig voor dat alle adressen zichtbaar zijn omdat deze in het CC (Carbon Copy) veld staan in plaats van het BCC (Blind Carbon Copy) veld.
Dit kan potentieel leiden tot privacy schending en gevoelige informatie kan op straat komen te liggen. Zo was er een makelaar die kandidaat kopers voor een koopwoning via CC een mail stuurde waardoor alle kandidaten inzicht kregen in het aantal concurrenten en hun contactinformatie.
Het is daarom van belang dat e-mailmarketing campagnes nauwkeurig uitgevoerd moeten worden, best practices moeten worden nageleefd.
Kijk in de prullenbak
Omdat er nog steeds veel spam mails worden verzonden zijn e-mail programma’s voorzien van filters die ongewenste berichten ongezien naar de prullenbak verwijzen.
Helaas kunnen ook gewenste berichten als spam worden bestempeld. Dit kunnen bestelbevestigingen zijn of afspraak herinneringen van een ziekenhuis.
Gebruikers kunnen dan handmatig afzenders toevoegen aan een “whitelist”, organisaties die hiervan op de hoogte van zijn geven vaak al op de website aan dat e-mails wellicht in de prullenbak kunnen belanden.