Er zijn twee primaire redenen om naar een winkelcentrum te gaan. Enerzijds om producten te kopen in één of meerdere winkels, anderzijds als een sociale activiteit. Een terrasje pikken, inspiratie opdoen en je onder het winkelend publiek begeven zijn activiteiten die niet altijd direct verbonden zijn met artikelen kopen in een winkel. Bij ecommerce marketing ligt het anders, dit is veel minder een sociale activiteit en meer persoonlijk van aard. Daar komt bij dat er geen openingstijden van toepassing zijn en de fysieke locatie is ook niet (altijd) relevant. Dit vraagt om een andere vorm van producten en diensten aanprijzen.

Ecommerce marketing is vragen beantwoorden

In een winkelstraat zie je namen van winkels op de gevel, er zijn etalages en posters met wervende afbeeldingen. Dit is de wijze waarop marketing traditioneel is ingericht. Dit geldt ook voor advertenties in drukwerk of op de televisie. Aanbieders promoten hun producten en diensten in de hoop dat consumenten ingaan op het aanbod. Bij ecommerce marketing werkt het voor een deel hetzelfde maar er zijn ook zeker verschillen. Een belangrijk verschil is het fenomeen zoekmachine met Google als marktleider.

Consumenten maken gebruik van zoekmachines om een vraag te stellen die ze graag beantwoord zien. De aanbieder zal daarom vooraf moeten inschatten welke vraag de klant gaat stellen. In plaats van een advertentie op goed geluk voor een groot publiek uitzetten wordt met SEO de vindbaarheid voor de beoogde doelgroep verhoogd.

Hoe kun je met ecommerce marketing de doelgroep bereiken?

Er zijn uitlopende strategieën die door elkaar gebruikt kunnen worden, denk bijvoorbeeld aan:

  • Zoekmachine optimalisatie om de vindbaarheid in Google te verbeteren.
  • Banners publiceren op blogs die aansluiten bij het assortiment.
  • Social media marketing, berichten plaatsen op diverse platformen.
  • Directe communicatie met geïnteresseerde personen via Messenger of Whatsapp.
  • Viral content publiceren via Twitter of YouTube.
  • Samenwerken met influencers die producten promoten naar hun achterban toe.

Social media en ecommerce marketing

Het sociale aspect van winkelen ontbreekt voor een groot deel op het internet. Social media kanalen hebben deze functie voor een deel overgenomen. Aan het begin van social media ging het om personen die content met elkaar wilde delen, gaandeweg is de invloed van bedrijven op deze platformen steeds verder toegenomen. Voor een deel met advertenties maar ook door likes en volgers te genereren. Hierbij speelt ecommerce marketing wederom een belangrijke rol. In plaats van een bedrijf te profileren als leverancier wordt er gewerkt aan een relatie met de klant. Bijvoorbeeld door dezelfde manier van communiceren over te nemen die je met vrienden ook gewend bent. Zo zijn er merken die op Twitter commentaar geven op nieuwswaardige berichten, zonder hun eigen producten te noemen. Dit is een vorm van community building wat bij ecommerce marketing zeker een belangrijke rol speelt.

Met automatisering zijn er nog veel meer mogelijkheden zoals mailings verzenden of een herinnering sturen wanneer een winkelmandje niet afgerekend wordt in een webshop.

Handig artikel voor je?
Updated on februari 9, 2022