Externe link, wat is dat? #

Een website zal doorgaans een aantal interne links bevatten. Dit zijn koppelingen naar andere pagina’s op hetzelfde domein. Een externe link is een koppeling die verwijst naar een URL op een ander domein.

Zo is het mogelijk om over het wereldwijde web te navigeren van site naar site zonder ooit een webadres in te typen. Externe links zijn niet alleen nuttig voor bezoekers maar ook voor SEO. Ze kunnen namelijk een indicatie geven van de populariteit die een pagina bezit.

Externe link voor webmasters #

Met name in de beginjaren van het wereldwijde web waren externe links of ‘backlinks’ van groot belang om gevonden te worden op het internet. Voordat er zoekmachines waren die alle websites online zouden opsporen waren er websites zoals Startpagina die sites op het internet zouden indexeren en categoriseren.

Een wederzijdse externe link is een koppeling naar een andere website die ook weer een koppeling legt naar de eerste website. Dit soort linkruil komt nog steeds voor maar in mindere mate dan voorheen het geval was.

Externe link voor bezoekers #

Het gebruik van externe links kan praktisch zijn voor bezoekers. Als iemand een interessant artikel leest over een bepaald onderwerp dan help je als webmaster de bezoeker ermee door koppelingen te maken naar andere pagina’s met soortgelijke informatie.

Het kan ook een manier zijn om aan te geven wat de bronnen zijn van de tekst op een webpagina. Wikipedia is een voorbeeld van een naslagwerk online waar koppelingen vermeld staan naar de bronnen. Als deze ontbreken dan kunnen moderators dit aangeven door de pagina aan te passen.

Externe link voor zoekmachines #

Backlinking ligt aan de basis van het Google zoekalgoritme evenals die van Rankdex. De invloed, populariteit en zelfs kwaliteit van webpagina’s wordt voor een deel bepaald door het aantal externe links dat gelegd wordt vanuit andere websites.

Meer koppelingen betekent in principe dat de bronpagina dusdanig interessant is dat meerdere websites hier een koppeling naartoe leggen. Dit meetpunt in het algoritme is met name in het verleden vaak gebruikt door netwerken aan te leggen met websites die over en weer koppelingen maakte.

Als het een betaalde of gesponsorde externe link betreft dan moet de koppeling van de tag ‘nofollow’ worden voorzien. Het is namelijk niet toegestaan om links te kopen en daarmee de autoriteit van een pagina te verhogen.

Niet iedere link is gelijk #

Een pagina met 1000 externe links is niet per definitie ‘beter’ voor het zoekalgoritme dan een pagina met 500 externe links. Er wordt namelijk ook getoetst op de kwaliteit van de bron. Een invloedrijke koppeling draagt meer ‘linkjuice’ over naar de andere pagina. Enkele meetpunten van zoekmachines zijn:

  • De betrouwbaarheid van het domein van waaruit gelinkt wordt.
  • Hoe populair de bronpagina is bij bezoekers.
  • De relevantie ten opzichte van het onderwerp van bron naar bestemming.
  • De ankertekst die gebruikt wordt om de link aan te koppelen.

 

Wanneer het unieke domeinen betreft die wel met elkaar verbonden zijn zoals bijvoorbeeld bij een grotere uitgever het geval is, zullen externe links minder invloed hebben op de zoekmachine ranking.

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 12, 2022