Frequency cap, hoe zit dat?
Adverteren online via Google Ads werkt op basis van een bieding systeem. Een adverteerder die een hoger bod uitbrengt zal in principe vaker worden weergegeven.
Er zijn nog andere criteria die worden gewogen, het bod is wel een belangrijke factor. Steeds ‘winnen’ betekent echter niet altijd een beter resultaat.
Om ervoor te zorgen dat een advertentie niet te vaak bij dezelfde gebruiker wordt vertoond kan er gebruik worden gemaakt van een frequency cap. Dit is een limiet van het aantal impressies per gebruiker in een specifieke periode.
Wat is een frequency cap?
Frequency cap is een term die gebruikt wordt in marketing. Het staat voor een grens op het aantal keren dat een unieke bezoeker van een webpagina een specifieke advertentie te zien krijgt.
Deze limiet beperkt zich niet tot één website maar voor alle websites die gebruik maken van hetzelfde advertentie netwerk. De frequency cap wordt ingesteld op basis van aantal weergaven binnen een periode.
Zo kan er bijvoorbeeld een maximum van 5 weergaven worden ingesteld voor een periode van 24 uur. Als deze limiet bereikt is dan wordt de advertentie niet meer vertoond tot de periode is verstreken.
Waarom gebruik maken van een frequency cap?
Er is zeker iets te zeggen voor de kracht van herhaling, toch zijn er zeker grenzen te stellen. In de eerste plaats kan het flink gaan irriteren bij de bezoeker om steeds dezelfde advertentie onder ogen te krijgen.
Dit heeft een negatieve impact op de perceptie van zowel de website als het merk dat gepromoot wordt. Daarnaast zullen de advertentiekosten voor de aanbieder stijgen met iedere weergave terwijl de kans op conversie alleen maar zal dalen.
Als de bezoeker na tien maal dezelfde banner te zien nog steeds niet heeft geklikt, dan zal dit bij de elfde keer ook niet gebeuren.
Gebruik van cookies
Om te bepalen hoe vaak een persoon de advertentie heeft gezien is er een vorm van tracking vereist. De meest voor de hand liggende optie is het gebruik van cookies.
Hoewel deze tracking methoden vooral in dienst lijken te staan van de adverteerder is er ook zeker sprake van voordeel voor de gebruiker. Steeds opnieuw dezelfde banner zien van een merk dat niet relevant is voor de consument biedt geen voordeel.
Een internetgebruiker die gebruik maakt van een privévenster of een cookie blocker kan wel steeds dezelfde advertentie onder ogen krijgen. Dan wordt de weergave exclusief gebaseerd op het bieding systeem van het advertentie netwerk.
Wanneer geen gebruik maken van een frequency cap?
Niet alle advertentie campagnes zijn gericht op het converteren van leads tot klanten. Met name merken die werken aan brand building willen vooral gezien worden. Dan kan herhaling wel een effectieve strategie zijn.
Als een internetgebruiker steeds opnieuw hetzelfde logo te zien krijgt dan wordt de waarde van dit merk hoger. Dit staat los van de kwaliteit van het product of het objectieve marktaandeel. Het gaat hierbij puur om de perceptie bij de consument. Bij dit soort campagnes is voor de adverteerder de Click-Through Rate (CTR) niet zo van belang, zolang het merk maar in beeld is.