Wat is een gesponsorde link?
Sponsoren betekent letterlijk steunen. Er worden middelen of geld beschikbaar gesteld aan een organisatie. Denk aan een bedrijf dat een voetbalclub sponsort. Dit werkt anders bij een gesponsorde link in Google. Dit is een term voor adverteren via de zoekmachine, ook wel SEA genoemd. Het is de betaalde tegenhanger van SEO ofwel zoekmachine optimalisatie. Daarnaast wordt de term gesponsorde link ook gebruikt voor betaalde koppelingen via andere websites zoals blogs.
Gesponsorde link in Google
In het begin van Google was er nog geen duidelijk verdienmodel. Er werd flink geïnvesteerd in het zoekalgoritme en het weergeven van relevante zoekresultaten. Op een gegeven moment moesten er inkomsten gegenereerd worden. Andere zoekmachines maakten gebruik van banners en andere opvallende manieren om hun adverteerders zichtbaar te maken bij de bezoeker. Google koos voor een meer subtiele aanpak. Een gesponsorde link was niet het resultaat van zoekmachine optimalisatie of de weging van het zoekalgoritme. De aanbieder gaf geld om bij een specifieke combinatie van woorden bovenaan te staan.
In het begin werd er geen zichtbaar onderscheid gemaakt tussen ‘organische’ zoekresultaten en gesponsorde links. Dit was sluikreclame en dat mocht niet. Ze zouden deze zoekresultaten beter zichtbaar maken met “ad”, “adv” of “advertentie” voor de link. Nog steeds ziet niet iedereen direct dat het een gesponsorde link betreft maar het proces is in ieder geval meer transparant geworden.
Hoe komt een betaalde link in de zoekresultaten te staan?
Als iemand op een specifiek woord zoekt, dan is het voor de adverteerder interessant om te betalen voor een plaatsing. Toch werkt het proces niet zo direct als de adverteerder zou wensen. Je moet namelijk bieden op een zoekterm. De hoogste bieder kan ‘winnen’ maar dit is niet altijd het geval. Als de webpagina beter aansluit op de vraagstelling dan kan een adverteerder met een lager bod toch de weergave winnen.
Als een pagina naast SEA ook via SEO goed scoort, dan is het mogelijk dat zowel de organische link als gesponsorde link worden weergegeven. Soms recht boven elkaar. Een voordeel van SEA is het snelle resultaat, SEO kan langer duren voordat de inspanningen zichtbaar worden. Beide strategieën kunnen elkaar overlappen. Via Google Ads kunnen campagnes worden ingericht, via de Keyword Planner is het mogelijk om de meest effectieve zoektermen te bepalen.
Gesponsorde link op blogs
Afhankelijk van de definitie die aan gesponsorde link wordt gegeven, is deze term ook van toepassing op betaalde koppelingen naar externe websites. Als een blogger schrijft over een onderwerp en daarbij een website vermeldt, dan kan er voor die link betaald zijn. In dat geval telt deze link niet als backlink voor SEO. Het is voor de bezoeker niet altijd duidelijk dat het een betaalde koppeling betreft. Als deze koppeling gebruikt worden om de ranking in Google te beïnvloeden, en dit wordt opgemerkt door het algoritme, dan zal dit tot een penalty leiden. Het is namelijk niet toegestaan om backlinks te kopen.