Wat zijn Google AdsGoogle werd opgericht in 1998 als eenvoudig te gebruiken zoekmachine. De kale interface en het krachtige zoekalgoritme zorgde ervoor dat deze search engine snel een flink marktaandeel zou verwerven. Maar gratis zoeken leidt niet direct tot inkomsten, Google Ads of beter gezegd AdWords zou hier verandering in brengen.

Google Ads is de opvolger van AdWords, het betreft een online advertentienetwerk dat naast reclame op Google en verwante diensten ook gebruikt wordt op een groot aantal websites. Er wordt gebruik gemaakt van een PPC (Pay Per Click) model. Google Ads is de grootste bron van inkomsten voor Alphabet Inc, het moederbedrijf waar Google onderdeel van uitmaakt evenals YouTube en Gmail.

Van AdWords naar Google Ads #

De eerste versie van AdWords werd gelanceerd in 2000. In eerste instantie werd er een maandelijks tarief berekend waarbij Google de implementatie van de campagne voor hun rekening nam. Als snel bleek dat met name kleinere adverteerders behoefte hadden aan meer invloed op de uitrol van campagnes. In 2005 zou Jumpstart gelanceerd worden, een dienst om reclamecampagnes te onderhouden.

Meer advertentiemogelijkheden in Google #

De interface van Google heeft nog wel overeenkomsten met de eerste versie uit 1998, toch is de indeling wel aanzienlijk drukker geworden. Dit heeft voor een groot deel te maken met betaalde plaatsingen.

  • Gesponsorde zoekresultaten worden bovenaan weergegeven met de aanduiding dat het een advertentie betreft.
  • Dan zijn er Google Shopping resultaten waarbij naast producten en prijzen ook afbeeldingen te zien zijn.

Naast mogelijkheden voor aanbieders om te adverteren via Google Ads is het ook bij betaalde advertenties de bedoeling dat het aanbod relevant is voor de zoekopdracht en gebruiker.

Enkele onderdelen van Google Ads zijn:

  • Keyword Planner om campagnes te koppelen aan relevante zoektermen
  • AdWords Express maakt het eenvoudig om snel een campagne op te zetten
  • Google Ads Editor is een offline applicatie om grotere campagnes te beheren

De meeste tools zijn gratis te gebruiken waaronder ook analysetools om de effectiviteit van campagnes te bepalen.

Bieden op Google Ads #

Hoewel adverteerders hun campagne kunnen configureren op basis van zoekwoorden, doelgroepen en andere criteria, bepaald Google uiteindelijk welke advertentie op welke plek vertoond wordt.

Dit gaat op basis van twee primaire factoren;

  1. hoe hoog een bod is en
  2. hoe relevant de advertentie voor de gebruiker is.

Het hoogste bod garandeert niet automatisch een plaatsing. Als het algoritme bepaalt dat een andere advertentie beter past bij het gebruikersprofiel dan kan een adverteerder met een lager bod alsnog als winnaar uit de bus komen.

SEO of SEA? #

Met zoekmachine optimalisatie ofwel SEO is het mogelijk om hoger te scoren in de Google zoekresultaten zonder hier Google voor te betalen . Dit is wel een proces dat behoorlijk wat tijd in beslag kan nemen.

Zoekmachine adverteren ofwel SEA is een meer directe methode om de zichtbaarheid te verhogen door betaalde advertentiecampagnes te publiceren. Dit is met name interessant voor campagnes met een specifieke looptijd zoals een tijdelijk aanbod.

In praktijk worden SEO en SEA vaak in combinatie gebruikt om de vindbaarheid snel te verhogen met een langdurig resultaat.

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 31, 2021