Wat is Google Analytics (GA) #

Hoe het Google algoritme precies bepaalt welke pagina bovenaan komt te staan geeft het bedrijf niet prijs. Er zijn honderden criteria met meer of minder invloed op de ranking. Om bedrijven toch een beetje tegemoet te komen hebben ze een uitgebreide set aan gratis tools ontwikkeld om de prestatie van websites te verbeteren. Met Google Analytics kunnen webmasters, adverteerders en SEO experts zien hoeveel bezoekers er zijn, waar ze vandaan komen en wat de commerciële mogelijkheden zijn.

Google Analytics #

Hoe komen bezoekers op een website, wat doen ze daar en hoe kun je hier voordeel uit halen? Google is groot geworden met een gratis zoekmachine, toch weten ze enorme omzetten te genereren.

Dit doen ze door aanbieders samen te brengen met afnemers. Zoeken is gratis voor gebruikers maar als je de zichtbaarheid van een pagina wilt verhogen dan kun je als bedrijf tegen betaling adverteren.

Zoekmachine adverteren maakt een belangrijk deel uit van het Google verdienmodel, met GA kun je zien waar de mogelijkheden liggen en hoe je het marketing budget optimaal kunt besteden.

Welke informatie is er te vinden? #

Google Analytics laat je zien hoeveel mensen op een link klikken, of ze verder klikken, welke tijd ze doorbrengen en nog veel meer.

Deze data beperkt zich niet tot alleen interactie met de zoekmachine, ook acties op websites worden gevolgd door bijvoorbeeld cookies te gebruiken. Zo ontstaat er een volledig beeld van de ‘customer journey’.

Google stelt Analytics gratis beschikbaar, bedrijven kunnen op basis van de data betaalde campagnes inrichten.

Analytics 360 #

Naast Google Analytics is er ook nog Analytics 360. Deze oplossing verscheen oorspronkelijk in 2016 en gaat nog dieper in op de materie. Er worden meerdere tools gecombineerd wat maatwerk oplossingen mogelijk maakt.

De integratie van producten en diensten geeft meer informatie die vooral geschikt is voor grotere bedrijven die samenwerken met gespecialiseerde ontwikkelaars en marketing professionals.

Andere Google tools #

Naast Google Analytics zijn er ook andere tools voor professionals die gratis te gebruiken zijn:

  • Data Studio
  • Optimize
  • Surveys
  • Tag Manager
  • Campaign Manager 360
  • Display & video 360
  • Search Ads 360

Zo is het mogelijk om een reclamecampagne te plannen en uit te zetten via diverse kanalen waaronder Google Search en YouTube. De applicaties kunnen geïntegreerd worden om het overzicht te behouden, anderzijds is het mogelijk om taken te verdelen over een groter team.

Alternatieven voor Google Analytics #

Hoewel Google veel informatie prijsgeeft over gebruikers kom je niet alles te weten over het achterliggende algoritme en de wijze waarop de search engine omgaat met data.

Als je verder wilt gaan dan de informatie die Google Analytics prijsgeeft dan zijn er externe bedrijven zoals Ahrefs en Moz die alternatieve tools ontwikkelen. Je kunt deze tools naast Google Analytics gebruiken om een beter beeld te krijgen van bezoekersgedrag en zo de mogelijkheden voor publishers in kaart brengen.

Het zijn met name marketing professionals die gebruik maken van deze toepassingen.

Handig artikel voor je?
Updated on november 11, 2021