Wat is Google Keyword Planner?
Adverteren in Google via Ads werkt op basis van zoektermen. Je kunt als adverteerder bieden op een term. Als het bedrag in orde is en de pagina als relevant wordt bevonden dan zal er een advertentie worden weergegeven. Het is niet nodig om blind te gokken waar mensen naar op zoek zijn. Met de Google Keyword planner kun je doelgericht woorden zoeken die passen bij een onderneming of aanbod. Het is ook mogelijk om een nieuw gat in de markt te vinden met deze gratis tool.
Hoe werkt de Google Keyword Planner?
De Google Keyword planner, of zoekwoordplanner zoals deze in het Nederland wordt genoemd, kan gebruikt worden met een Google account. Het is niet nodig om direct een campagne op te starten of om een betaling te verrichten. Er kan gezocht worden op één of meerdere zoektermen. Vervolgens worden relevante termen weergegeven waar je op kunt bieden.
Het gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand wordt getoond. Dit kunnen voor een standaard Nederlandstalige zoekterm tienduizenden zoekopdrachten zijn of slechts enkele keren per maand. Een specifieke term binnen een niche zal minder vaak gezocht worden, dit betekent echter niet automatisch dat deze term niet interessant is voor de adverteerder.
Naast het aantal mensen dat zoekt op de termen die in de Google Keyword planner worden weergeven, zal ook direct de mate van concurrentie worden aangegeven. Zo kan een zoekterm met een hoog aantal zoekopdrachten veel of weinig concurrentie hebben. Een hoog aantal zoekopdrachten met een lage concurrentie duidt op een hogere kans om gevonden te worden.
Google Keyword Planner voor SEO
Waarom geeft Google een uitgebreide tool als de Google Keyword planner gratis weg? Omdat ze hopen dat gebruikers overgaan tot het bieden op deze termen. Zoekmachine adverteren is namelijk een grote inkomstenbron voor Google en ze willen dit proces zo laagdrempelig mogelijk maken. De zoekwoordplanner kan echter ook gebruikt worden om relevante zoektermen op te zoeken voor SEO. In dat geval worden webpagina’s ingericht met termen waar vaak op gezocht wordt. Zo komen deze pagina’s via ‘natural search’ naar boven drijven. De resultaten van SEO duren echter wel langer dan SEA ofwel zoekmachine adverteren. Als er een tijdelijke actie van toepassing is, dan ligt betaald adverteren meer voor de hand.
Geeft de zoekwoordplanner van Google goede resultaten?
Google is een doorverwijs website. Vraag en aanbod worden samengebracht. Als een adverteerder betaalt voor een plaatsing dan moeten kliks ook rendement opleveren. Het is daarom van belang dat Google de adverteerders in de juiste richting wijst. Een zoekterm met een hogere waarde moet ook meer opleveren. Dit is geen exacte wetenschap maar het is ook zeker niet zomaar gokken in een loterij. Het helpt de aanbieder om de doelgroep beter te benaderen, daarnaast kan het ook van dienst zijn om te bepalen hoe groot de concurrentie is binnen een sector.
Naast Google Keyword planner is er ook Google Trends. Dit hulpmiddel is wel zonder Google account toegankelijk.