Google Mobielvriendelijke test, wat is dat? #

Er was een tijd dat iedere website werd gemaakt voor een 800×600 scherm. Met een 4:3 verhouding en het beperkte aantal pixels dat in een CRT-scherm aanwezig was. Toen kwamen er breedbeeld schermen en mobiele toestellen met 16:9, 21:9 of andere verhoudingen.

Hoe kan een webdesigner rekening houden met al deze opties? En hoe test je of een website geschikt is voor mobiel als de site wordt ontworpen op een desktop PC? Met de Google Mobielvriendelijke test kun je veel vragen wegnemen.

Hoe werkt de Google Mobielvriendelijke test? #

De Google Mobielvriendelijke test is voor de eindgebruiker niets meer dan een webpagina met een adresbalk. Geef een URL in, wacht een paar seconden tot enkele minuten en je krijgt de uitslag. Als de website mobiel vriendelijk is dan kun je opgelucht ademhalen en vandaag vroeg naar huis gaan. Als de pagina niet geschikt is voor mobiel dan kan het laat worden.

De Google Mobielvriendelijke test maakt onderdeel uit van de Search Console. Het is een snelle manier om de functionaliteit van een website te testen zonder zelf een analyse uit te voeren met meerdere smartphones. Google heeft data van een groot aantal merken en modellen smartphones en kan zo een reëel beeld vormen van de werking op mobiele toestellen.

Hoe kun je een website mobiel vriendelijk maken? #

Hier zijn enkele tips om websites geschikt te maken voor mobiele toestellen:

  • Schaal afbeeldingen tot het formaat dat nodig is voor een juiste weergave.
  • Comprimeer afbeeldingen zodat ze sneller laden.
  • Vermijd het gebruik van scripts die niet nodig zijn voor het functioneren van de website.
  • Maak gebruik van caching waar mogelijk.
  • Gebruik Cascading Style Sheets voor een optimale weergave op ieder scherm.

De meeste tips zijn eveneens van toepassing voor desktop en laptop websites. Het gebruik van CSS vereenvoudigt het design en optimalisatie voor ieder type scherm.

Waarom is mobiel vriendelijk belangrijk? #

De opkomst van smartphones is enorm snel verlopen. Computers bestaan al sinds het midden van de vorige eeuw. De stappen van desktop naar laptop en van inbelmodems met BBS naar breedband glasvezel internet verliepen langzaam.

De transitie van ‘dumb’ phone naar smartphone ging zo snel dat ‘feature’ phones zoals de Nokia N95 nauwelijks een kans kregen. Bedrijven als Apple en HTC kwamen met internet telefoons waar je op kon browsen.

In tien jaar tijd groeide het aandeel internetgebruikers op mobiel ten opzichte van desktop en laptop enorm. Het aantal zoekopdrachten via smartphones ligt aanzienlijk hoger dan op andere apparaten.

Een mobiele vriendelijke website is daarmee niet alleen van belang voor gebruikers en bedrijven maar ook zeker voor Google. De Mobielvriendelijke test helpt web developers om hun sites functioneel te maken voor smartphones en tablets.

Google Mobielvriendelijke test zegt niet alles #

Een test is altijd een momentopname. Naast websites die niet optimaal zijn wat betreft het ontwerp zijn er ook factoren als internet snelheid. Daarnaast zijn er web applicaties die gewoon niet ontwikkeld zijn voor mobiele toestellen.

De Google Mobielvriendelijke test is een informatieve tool die zeker de moeite waard is maar het is niet de enige factor om rekening mee te houden.

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 31, 2022