Google Partners, weleens van gehoord?
Google is een merknaam dat valt onder het moederbedrijf Alphabet. Het meest bekende product is nog steeds de Google zoekmachine wat veruit de meest gebruikte search engine ter wereld is.
Dat de Google Chrome browser de meest gebruikte browser wereldwijd is én dat YouTube ook nog eens het grootste videoplatform is betekent dat het Amerikaanse bedrijf veel invloed heeft.
Als je bezig bent met e-commerce en online marketing dan heeft de titel Google Partners een grote invloed. Wat maakt een partner eigenlijk anders dan een normale gebruiker van Google diensten?
Zijn Google Partners beter?
Veel tools van Google zijn gratis te gebruiken. Met een standaard account kun je software downloaden of online gebruiken via de webbrowser. Marketing specialisten kunnen zich aanmelden met een Google Ads Manager account om lid te worden van het Google Partners programma.
Dit maakt het mogelijk om dieper in de materie te duiken en zo een betere service te bieden aan klanten die willen adverteren via Google diensten.
Google stelt eisen aan partners, zo moeten ze op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen het advertentie programma. Het gaat hierbij dus om SEA wat staat voor Search Engine Advertising ofwel adverteren in zoekmachines.
Er zijn drie verschillende niveaus te onderscheiden bij Google Partners:
- Een lid heeft toegang tot andere gebruikers die ondernemers in staat stellen beter om te gaan met Google Ads. Via het manager account is het mogelijk om je aan te melden.
- Een Partner krijgt een badge die aan klanten getoond kan worden. Het doel hierbij is een meer diepgaande partnerschap met Google op te bouwen. In dit geval moet er aan diverse eisen worden voldaan.
- Een Premier Partner titel worden is alleen mogelijk voor de beste drie ondernemers die aangesloten zijn. Dit wordt ieder jaar opnieuw bepaald. Dit is het meest exclusieve niveau van het Partner programma. Dit is een niveau dat in juni 2021 geïntroduceerd werd.
Google Partners mogen een badge op hun website plaatsen waarmee ze kunnen aangeven dat ze een partnerschap met Google zijn aangegaan. Dit laat opdrachtgevers zien dat ze serieus bezig zijn met Google diensten wat een strategisch voordeel kan opleveren.
Hoe vind je een Google Partner?
Via de Google database is het mogelijk om een passende Google Partner te zoeken. De Premier Partners moeten gecertificeerd zijn, hoge prestaties leveren en een flink bedrag spenderen aan advertenties.
Iemand zonder certificering kan nog steeds een goede dienstverlening bieden maar dit is lastiger vast te stellen zonder ‘keurmerk’ vanuit Google.
Wat krijgen Partners terug?
Aanmelden is gratis, er staat wel tegenover dat de marketing professionals aan de slag gaan met de tools die ze aangeboden krijgen. Zo zijn er diverse trainingen om aan deel te nemen en er wordt support geleverd.
Met extra inzichten kunnen Google Partners een voorsprong nemen op de concurrentie. Hiervoor ontvangen ze erkenning en ze worden beloond. Het is met name de badge op de website die aangeeft dat het marketing agency serieus is met zoekmachine optimalisatie en online advertenties.