Een pagina met tekst zal normaal gesproken ingedeeld zijn volgens standaard richtlijnen. Denk aan een titel, subtitels en alinea’s. Dit geldt voor drukwerk maar ook voor online pagina’s. In tegenstelling tot gedrukte tekst kan ieder type tekst naast een visuele presentatie ook code bevatten. Dit worden H-tags genoemd, ‘H’ is een afkorting voor ‘header’.

Er zijn verschillende soorten headers mogelijk waarbij H1 en H2 het meeste voorkomen. In totaal zijn er zes H-tags gedefinieerd. In zoekmachine optimalisatie (SEO) worden H-tags over het algemeen als belangrijk geacht om de vindbaarheid in zoekmachines te vergroten.

Optimalisatie voor zoekmachines #

Webcrawlers indexeren  informatie van webpagina’s. Daarbij zullen ze in eerste instantie een snelle scan maken van een pagina en vervolgens pas dieper graven. Dit is in feite niet anders dan het gedrag van mensen. ‘Koppensnellers’ lezen eerst de titels en subtitels van een pagina en lezen alleen de resterende tekst wanneer de titels aansprekend zijn.

Voor zoekmachines bieden header tags een snelle manier om de inhoud van een pagina en daarmee de relevantie voor een gebruiker te bepalen. Daarom wordt er bij zoekmachine optimalisatie veel aandacht besteed aan het verwoorden van H-tags. Daarbij gaat het vooral om het gebruik van specifieke zoektermen.

Een H1-titel is geen zoekmachine titel #

Wanneer een webpagina wordt geopend zal er doorgaans een titel bovenaan de pagina staan. Deze titel zal een grotere lettergrootte bezitten en duidelijk zichtbaar zijn. Deze titel kan ook worden gebruikt in de zoekmachine, maar dit hoeft zeker niet. In principe is de functie van een H1 header de titel voor een bezoeker, de HTML title tag is gericht op de gebruiker van de zoekmachine. Dus een persoon die de pagina (nog) niet heeft bezocht. Als er geen title tag wordt ingevuld, dan zal in de meeste gevallen de H1 header tag worden overgenomen in een Content Management Systeem.

Toch wordt het aanbevolen om een titel te bedenken die ‘converterend’ is, met de bedoeling een persoon die naar een onderwerp zoekt over te halen om op het zoekresultaat te klikken. Deze titel moet kort maar krachtig zijn en relevant zijn voor de achterliggende pagina.

Moeten alle headers gebruikt worden? #

Op een pagina dient de H1 header tag slechts eenmaal gebruikt te worden, subtitels worden aangeduid met H2 met optioneel een verdere onderverdeling van H3 en verder. In de praktijk komen H4 tot H6 zelden voor, het is wel mogelijk bij complexe documenten die veel informatie in subcategorieën bevatten.

Daarbij moet er altijd volgens een chronologische volgorde gewerkt worden, het is dus niet de bedoeling om een H3 header tag te gebruiken zonder een H2 tag op de pagina.

Snel de layout van een pagina wijzigen #

Met CSS kan de layout van een pagina snel aangepast worden.

Per header wordt het uiterlijk bepaald, bijvoorbeeld het lettertype, de fontgrootte en de uitlijning. Door deze parameters te veranderen zullen alle headers direct aangepast worden.

Soortgelijke functionaliteit bestaat ook in tekstverwerkingsprogramma’s. Het gebruik van headers is met name bedoeld om de leesbaarheid te verhogen, zoekmachine optimalisatie dient niet de op de eerste plaats te staan.

 

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 31, 2021