Herindexeren #

Bij indexeren wordt informatie in een index of database georganiseerd zodat deze informatie later eenvoudig terug te vinden is. Wanneer de informatie waar de index voor bestemd is verandert, dan zal de indexering ook opnieuw uitgevoerd moeten worden. Dit wordt herindexeren genoemd.

In het eerste kwartaal waren er naar schatting 1.7 miljard websites online met meer dan een half miljoen nieuwe websites per dag. Het aantal pagina’s ligt nog veel hoger, Google moet al deze informatie indexeren en herindexeren bij aanpassingen. Hoe kun je als webmaster ervoor zorgen dat het Google algoritme jouw Google niet vergeet?

Spiders, crawlers en bots #

Het Google algoritme bepaalt de volgorde van zoekresultaten op honderden meetpunten . Om te meten moet je eerst weten, dit betekent dat Google informatie op het internet eerst moet indexeren voordat het algoritme de relevantie kan bepalen.

Hiervoor zijn bots gemaakt, ook wel spiders of webcrawlers genoemd. Dit zijn kleine programma’s die URL‘s scannen op inhoud. Deze informatie wordt opgeslagen in een database. Niet alle webpagina’s zijn statisch, er kan heel wat veranderen in de loop der tijd. Google scant 24 uur per en 7 dagen per week, toch is het onmogelijk om iedere URL continue te doorlopen. Wanneer Google een pagina niet direct zelf scant is het mogelijk om deze te laten herindexeren.

Hoe lang duurt crawlen? #

Google zal prioriteit geven aan pagina’s die vaak vernieuwd worden zoals nieuwssites en blogs. Het aantal bezoekers is ook van belang, een website die nauwelijks wordt bekeken zal ook minder vaak worden gescand. Dit is een strategische keuze van Google, ze moeten immers hun beschikbare capaciteit verdelen. Wereldnieuws is van groter belang dan een nieuw product op een niche website die nauwelijks bezoekers trekt.

Om een pagina te bezoeken kan enkele dagen tot zelfs weken duren. Op zich nog best snel als je bedenkt dat er zoveel pagina’s zijn, maar voor een ondernemer kan dit veel te lang zijn.

Websites laten herindexeren #

Google bepaalt zelf hoe en wie ze indexeren. Daarbij houden ze rekening met een aantal beperkingen zoals content achter een wachtwoord, pagina’s met een betaalmuur of een robot.txt bestand. Ook kan een webmaster met een nofollow’ tag aangeven dat een link niet gevolgd hoeft te worden. Toch bepaalt de aanbieder van zoekmachine op welke wijze er gescand wordt.

Google, Bing en consorten zullen een pagina niet sneller herindexeren tegen betaling. Naast geduld uitoefenen is het overigens wel mogelijk om één of meerdere URL’s handmatig aan te bieden voor herindexatie met de ‘request indexing’ functie in de URL inspection tool.

Sitemaps laten herindexeren #

Naast een URL is het ook mogelijk om meerdere pagina’s tegelijkertijd aan te bieden voor herindexatie via een sitemap. Als de pagina’s op een website veranderd zijn kan er een nieuwe versie van de sitemap via de ‘sitemap report’ functie worden ingediend. Dit kan van pas komen als een website gemigreerd is, wanneer de paginastructuur of inhoud is aangepast of bij toevoeging van veel nieuwe content in een korte periode. Google bepaalt zelf wanneer en of de website opnieuw geïndexeerd wordt.

Tip: Naast herindexeren voor SEO kan adverteren in zoekmachines (SEA) op de korte termijn de zichtbaarheid verhogen.

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 31, 2021