Huisstijl, hoe zit dat? #

Als je de naam van een bedrijf hoort dan krijg je vaak direct een plaatje in je hoofd. Bij Nike denk je aan de ‘swoosh’ en bij McDonald’s aan de Gouden Bogen.

Het logo maakt deel uit van de huisstijl, daarnaast zijn er andere elementen zoals het lettertype en kleurgebruik. Consistentie is daarbij van belang om een merkidentiteit op te bouwen.

Dit betekent echter niet dat de huisstijl nooit mag veranderen. Net zoals alle vormen van visuele media en kunstvormen veranderen in de loop der tijd, zullen ook merken met hun tijd mee moeten gaan om een stoffig imago te voorkomen. Met een huisstijl draag je uit wie je bent en waar je voor staat. Of dit overeenkomt met de werkelijkheid is een ander verhaal…

Waarom is een huisstijl belangrijk? #

Op school lopen jongeren rond die hip, suf, goth, nerdy of retro zijn. Hoe je eruit ziet is wie je bent. De combinatie van kleding, haarstijl en make-up zegt iets over de persoon.

Dit geldt ook voor bedrijven, hier wordt de huisstijl gekozen om het karakter van de organisatie te visualiseren. Het helpt de consument sneller producten te vinden in de winkel, daarnaast is het een manier om een band op te bouwen met de klant.

Wat is een goede huisstijl? #

Een goede huisstijl is direct herkenbaar bij het publiek. Herkenbare elementen vormen een balans met unieke kenmerken.

De voornaamste elementen binnen een huisstijl zijn:

  • Logo
  • Lettertype
  • Hoofdkleur
  • Secundaire kleur(en)
  • Fotografie styling

 

De meeste huisstijlen zijn eenvoudig waarmee ze niet alleen eenvoudig te onthouden zijn, kleine details zouden kunnen wegvallen door schaling of beperkingen in het medium. Denk aan een lage DPI op papier of een beeldscherm.

Wat is een huisstijlhandboek? #

Een huisstijlhandboek is een naslagwerk met documentatie over de huisstijl van een organisatie. Door hier als ontwerper gebruik van te maken zal de merkidentiteit via alle kanalen en media typen gelijk blijven. De organisatie kan assets aanbieden zoals het logo in hoge resolutie of specificaties bepalen zoals de kleurwaarden in CMYK, RGB of PMS afhankelijk van het medium.

Soms zijn er variabelen afhankelijk van het gebruik, ook zijn standaard regels voor formattering niet altijd van toepassing. Zo heeft funda ervoor gekozen dat de merknaam met kleine letters (undercase) wordt geschreven terwijl normaal gesproken een “F” met hoofdletter gebruikelijk is.

Huisstijlen kunnen veranderen #

McDonald’s is een voorbeeld van een herkenbaar merk met een duidelijke huisstijl die toch veel veranderd is in de laatste jaren. De Gouden Bogen zijn gebleven, de kleurstelling is aangepast van geel met rood naar geel met (donker)groen. Dit geeft het merk een duurzame, milieuvriendelijke en gezonde uitstraling. Toch is nog steeds dezelfde Big Mac een bestseller.

Huisstijlen evolueren doorgaans op subtiele wijze tot ze haast onherkenbaar zijn veranderd. Het logo van Starbucks is hier een goed voorbeeld van. Een ander lettertype kan een oud merk nieuw leven inblazen, een andere kleurstelling kan een visie voor de toekomst uitdragen.

Uiteindelijk behoort de huisstijl tot de marketing van een bedrijf waarbij niet het product maar het merk gepromoot wordt.

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 12, 2022