Het zoekalgoritme van Google wordt continu bijgesteld, verbeterd en aangevuld. Als er sprake is van een grote update zal hier een naam aan toegewezen worden. Soms komt deze naam vanuit de pers of gemeenschap zoals de Medic update, soms betreft het een officiële titel vanuit Google. Dat is het geval met de Hummingbird update die in 2013 doorgevoerd werd. Het was een verwijzing naar de snelheid en nauwkeurigheid van de kolibrie, in het Engels hummingbird genoemd.

Introductie van de Hummingbird update #

Toen de wijziging in het algoritme openbaar werd gemaakt was het systeem al een maand actief. Een groot verschil ten opzichte van het oude algoritme was de nadruk op natuurlijk zoeken. Naast zoektermen werd er rekening gehouden met context. Daarnaast zouden webpagina’s meer nauwkeurig worden onderzocht om de relevantie te bepalen. Het doel was om zoekresultaten beter aan te laten sluiten op de intentie van de gebruiker, de nieuwe aanpak zou van invloed zijn op zoekmachine optimalisatie (SEO).

Menselijk zoeken #

In de jaren negentig waren zoekmachines technisch gesproken eenvoudig van aard.

  1. Een gebruiker geeft een zoekwoord of zoekterm in, er wordt in een grote database gezocht naar een webpagina waar deze term op voorkomt.
  2. Hierbij werd vooral gekeken naar de metadata, dit is de informatie die onzichtbaar is voor de bezoeker maar wel uitgelezen kan worden door webcrawlers.
  3. De gebruiker moest bewust nadenken om de zoekopdracht juist te formuleren om zo een relevant resultaat te krijgen.

In de Hummingbird update werd de nadruk gelegd op ‘menselijk zoeken’. In plaats van de gebruiker te vragen om zich aan te passen op het algoritme, zou het algoritme zich aanpassen op de gebruiker. Het werd mogelijk om in plaats van specifiek geformuleerde zoekopdrachten meer natuurlijke syntax te gebruiken. Webmasters kregen de opdracht om hier rekening mee te houden en zich niet langer te richten op specifieke zoekwoorden.

Kwaliteit is koning #

Hoewel de uitspraak “Content is King” nog steeds van toepassing is, heeft de Hummingbird update ervoor gezorgd dat de kwaliteit van webpagina’s sterk is verbeterd. Voordat de update geïmplementeerd werd was SEO al een populair middel om websites hoger te laten scoren in zoekmachines.

Omdat het zoekalgoritme niet keek naar context konden SEO experts pagina’s van lage kwaliteit en weinig relevantie toch bovenaan in de zoekresultaten laten verschijnen. Niet alleen zou de Hummingbird update hier (ten dele) een einde aan maken, pagina’s die bewust ingericht waren om het zoekalgoritme te misleiden zouden juist lager ranken of geheel uit de zoekresultaten verdwijnen.

Twee jaar eerder zou de Panda update verschijnen met als doel lage kwaliteit webpagina’s uit de database te filteren.

Een vertegenwoordiger van Google gaf aan dat ze hierdoor tijdelijk inkomsten zouden verliezen maar dat de vooruitgang in kwaliteit op termijn voordelig zou uitpakken voor zowel Google, de gebruiker en adverteerder.

Op weg naar natuurlijk zoeken met de Hummingbird update #

Het zou nog enige tijd duren voordat slimme luidsprekers uit zouden komen, deze technologie heeft in combinatie met andere vormen van spraakgestuurd zoeken de wijze waarop mensen informatie opvragen sterk veranderd.

Zo zal een gesproken opdracht anders geformuleerd worden dan een geschreven zoekterm, een smart speaker geeft standaard slechts één of enkele resultaten weer dus geen lange lijst. De Hummingbird update heeft de basis gelegd voor deze nieuwe ontwikkelingen.

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 31, 2021