Inbound marketing, wat is dat?
Veel soorten marketing zijn gebaseerd op ‘koude’ contacten. Personen waar geen eerder contact mee is geweest, mensen die de aanbieder niet kent. Dan zijn er de ‘warme’ contacten waarbij er al een zekere relatie bestaat.
Inbound marketing is een manier om op een meer subtiele wijze de doelgroep te benaderen.
Niet altijd direct door producten of diensten aan te prijzen maar op meer subtiele wijze de potentiële klant benaderen.
Waar komt inbound marketing vandaan?
HubSpot is een Amerikaanse software ontwikkelaar die producten maakt die gericht zijn op inbound marketing. Het bedrijf werd opgericht in 2006. De strategie die zij hanteren wijkt af van de meer traditionele wijze van promotie. Diverse internet kanalen en mogelijkheden worden gebruikt om consumenten te benaderen. Denk hierbij aan zoekmachine optimalisatie, landing pagina’s en social media marketing. Een belangrijke les die geleerd kan worden uit de inbound marketing strategie van HubSpot is het creëren van content die uitgaat van de klantvraag, niet alleen het aanbod.
Content gericht op de doelgroep
Een bedrijf dat tuinkabouters maakt kan een advertentie publiceren met daarop een tuinkabouter en een slogan. De enige informatie die hierbij wordt verstrekt is het bestaan van dit ornament en dat je het product kunt kopen. De fabrikant kan ook een blog invullen met artikelen over tuinonderhoud en tuindecoratie in het algemeen, en daarbij terloops tuinkabouters aanprijzen als ideale decoratie in de tuin.
Deze content wordt dan gemaakt vanuit het oogpunt van de potentiële doelgroep terwijl het inhoudelijk niet specifiek gericht is op het aanbod. Op deze wijze wordt expertise uitgedragen en een relatie opgebouwd met de consument.
Vindbaarheid verhogen
Een ander aspect van inbound marketing is het verhogen van de vindbaarheid. Dit kan in de vorm van zoekmachine optimalisatie zijn. Door webpagina’s aantrekkelijk te maken voor het zoekalgoritme is de kans groter dat klanten de pagina’s vinden. Dit kan bijvoorbeeld door keyword onderzoek uit te voeren en content te maken die aansluit op relevante zoektermen.
Zo kan iemand die zoekt naar “tuingereedschap” op een blog terechtkomen over tuinieren waar naast harken en schoffels ook de tuinkabouter even opduikt.
Online promotie
Adverteren maakt eveneens deel uit van de inbound marketing strategie. Zo kunnen er banner campagnes worden opgezet, marketing via social media of zoekmachine adverteren. Dit kunnen meer traditionele reclame boodschappen zijn die inhaken op de andere content die gericht is op de doelgroep.
Social media vertegenwoordiging speelt ook zeker een rol in een volledige inbound marketing campagne waarbij interactiviteit van belang is. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld vragen stellen die via comments in het openbaar worden beantwoord.
Inbound marketing resultaten meten
Omdat deze vorm van marketing specifiek gericht is op online promotie is het mogelijk om veel zaken te monitoren en analyseren. Denk aan conversie momenten, bezoekersaantallen en interacties. Zo kunnen campagnes bijgesteld worden waar nodig om zo meer resultaat op te leveren. Hoewel deze aanpak minder gericht lijkt te zijn op sales kan hiermee de omzet wel degelijk verhoogd worden.