Wat is KEI?
KEI staat voor Keyword Effectiveness Index. Met deze indexering wordt bepaald welke zoekwoorden zoektermen kunnen helpen om de vindbaarheid te verhogen. Een hogere KEI biedt geen garantie voor succes, maar verhoogt wel de kans om de zichtbaarheid te verhogen in de zoekresultaten. Het betreft een formule waarbij het aantal resultaten gedeeld wordt op het aantal zoekopdrachten. Daarmee is het een meer nauwkeurige berekening dan alleen het aantal zoekopdrachten berekenen, omdat er bij een KEI ook rekening wordt gehouden met de concurrentie.
Betekent een hoge KEI automatisch een betere positie?
Nee, zo eenvoudig werkt het niet. Met honderden meetpunten in het zoekmachine algoritme zul je door alleen enkele zoekwoorden te gebruiken niet automatisch hoger scoren in Google De Google Effectiveness Index is een berekening om te bepalen welke zoektermen goed scoren, en of er veel concurrenten zijn die op deze zoektermen proberen te ranken. Wanneer tien soortgelijke websites hun SEO inspanningen richten op deze zoekwoorden- of termen, dan is het nog steeds van belang om rekening te houden met andere meetpunten in het algoritme.
Kansen verhogen
Met miljoenen websites en miljarden pagina’s online, is het onmogelijk om op alle mogelijke zoektermen hoog te scoren in Google. Zelfs binnen een specifieke sector kan het opzoeken van populaire zoektermen veel resultaten opleveren die afwijkend presteren. Er is onderscheid te maken tussen korte short tail termen en langere long tail termen, dan zijn er nog de blacklinks, paginalengte, domein autoriteit en nog veel meer criteria om rekening mee te houden. KEI is daarmee geen formule om zekere winst te behalen, het is meer een middel om relevantie te bepalen. De SEO expert zal op zoek gaan naar termen die niet alleen aanspreken bij de beoogde doelgroep, maar ook rekening houden met de concurrentie. Wellicht zijn er onderwerpen waar relatief veel op gezocht wordt, maar waar de directe concurrenten minder aandacht aan besteden op hun eigen websites. Door vervolgens pagina’s te schrijven waar deze termen in voorkomen is niet alleen de kans groter om te verschijnen in de zoekresultaten, daarnaast kan de ranking hoger zijn met een grotere kans op doorklikken.
Publiceer pagina’s die gelezen worden
” Content is king”, de inhoud van een website is van groot belang. Dit was zo, en dit mantra wordt alleen maar versterkt nu kunstmatige intelligentie het zoeken naar informatie steeds verfijnder maakt.
Een webpagina moet niet alleen sleutelwoorden bevatten in de juiste hoeveelheid, de tekst moet iets toevoegen aan de almaar groeiende index van Google. Een pagina met een korte beschrijving van de term KEI presteert minder goed dan een pagina waarin context wordt gegeven. Meningen over en verdieping van een onderwerp zijn van belang, het Google zoekalgoritme maakt ook onderscheid tussen encyclopedische naslagwerken en subjectieve pagina’s die een opinie geven. Hiermee spelen ze in op de behoefte van gebruikers, en ook de wens van (toekomstige) klanten. Zoekmachine optimalisatie richt zich niet alleen op het algoritme, maar in toenemende mate op de eindgebruiker. KEI is een formule om te bepalen welke zoektermen potentie bieden om deze gebruikers te bereiken, om ze vervolgens te converteren.