Keyword #

Als een klant in een supermarkt komt en vraagt naar croissants, dan kan het winkelpersoneel deze persoon naar de broodafdeling verwijzen want daar liggen deze producten. Het woord ‘croissant’ is duidelijk voor het personeel. Maar wat gebeurt er als een Engelsman in een groot warenhuis naar een ‘apple’ vraagt? Wordt deze klant naar de afdeling met verswaren gestuurd, of naar de computerafdeling?

Een keyword is letterlijk een ‘sleutelwoord’, een zoekterm die overeenkomt met de vraag van de klant of een persoon die op zoek is naar informatie. De vindbaarheid van pagina’s op het internet wordt in grote mate bepaald door keywords, dit is dan ook een belangrijk element in zoekmachine optimalisatie.

Short tail en long tail keywords #

Het woord ‘apple’ kan dus meerdere betekenissen hebben. Bij de groenteboer zal het antwoord niet zo ingewikkeld zijn, daar verkopen ze geen elektronica.

Op het internet kun je enorm veel informatie vinden, dan is één keyword niet altijd voldoende om het juiste resultaat te vinden. Door woorden te combineren kan de zoekmachine beter bepalen waar je naar zoekt. Dus niet alleen ‘schoenen’ maar ‘kinderschoenen’ of ‘schoenen kind’. Zoek je naar rode kinderschoenen in maat 27 van het merk Nike? Dan kun je heel wat zoekwerk besparen door meerdere keywords in te geven.

Langere zoektermen worden long tail keywords genoemd. Dit geldt overigens niet alleen voor  zoekmachines maar ook voor webshops en andere websites met zoekfunctie.

Exact matches zijn van minder groot belang #

Een zoekmachine is de schakel tussen aanbieder en afnemer. Dit kan van toepassing zijn op commercie maar ook op het zoeken naar andere informatie. Zoekmachines zoals Google worden steeds beter in het interpreteren van de vraag. Dit begon met automatische spelling correctie. Wanneer iemand zoekt naar ‘televoesies’ weet Google dat er waarschijnlijk gezocht wordt naar ‘televisies’. Het is overigens mogelijk om toch op basis van de ‘verkeerde’ zoekterm te zoeken, wat met name bij merken praktisch kan zijn.

Daarnaast zijn er in de loop der jaren diverse verbeteringen doorgevoerd zoals het zoeken op synoniemen en alternatieve spelvormen. Zo hoeft iemand niet exact de juiste woorden in te geven, wat het voor zowel de afnemer als aanbieder eenvoudiger maakt om een match te maken. Dit neemt overigens niet weg dat keyword optimalisatie nog steeds van belang is om webpagina’s vindbaar te maken, waarbij juist meer focus zal liggen op diversiteit van zoektermen.

Penalties voor overmatig gebruik #

Omdat het keyword algoritme in het verleden zeer rigide was, werden er SEO methoden toegepast zoals het veelvuldig gebruik van populaire keywords of specifieke aantallen zoekwoorden per pagina. Dit kwam de leesbaarheid niet altijd ten goede, daarnaast werden populaire keywords op pagina’s gebruikt die niet relevant waren voor het onderwerp. Zolang iemand klikte op een zoekresultaat was het voldoende voor de aanbieder. Deze strategie werkt nu juist averechts en kan tot penalties leiden vanuit Google.

Advertentie campagnes plannen #

Met de Keyword Planner is het mogelijk om op basis van een keyword of combinatie van keywords de juiste doelgroep  te vinden en hier een advertentiecampagne op te richten. Dit werkt op basis van een veiling model waarbij de kosten voor populaire zoektermen hoog kunnen oplopen. Met longtail termen valt de prijs doorgaans lager uit, met een beperkte maar wel meer doelgerichte groep gebruikers. Omdat semantisch zoeken op basis van context ook hier steeds meer gewicht krijgt kan het voordelig uitpakken om te adverteren op minder voorkomende termen.

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 31, 2021