Kop 1, 2, 3, 4, hoe zit dat? #

Een tekst is meer dan een aantal woorden die achtereen worden geplaatst en zinnen vormen. Er zijn verschillende stijlvormen, regels en richtlijnen om een tekst leesbaar te maken. Denk aan het gebruik van leestekens of een indeling met alinea’s.

Als er een titel boven een nieuwe alinea staat dan wordt dit een subkop genoemd. De hoofdtitel is de kop. In het Engels worden dit headers genoemd.

In HTML is het mogelijk om per (sub)kop een andere stijl aan te geven. Kop 1, 2, 3, 4 zijn de meest gebruikte koppen.

Kop 1, 2, 3, 4, 5, 6 #

Eigenlijk zijn er niet vier maar zes koppen. Na kop 1, 2, 3, 4 zijn er ook nog 5 en 6 maar deze subkoppen worden in de praktijk niet zo vaak toegepast. In HML wordt een titel aangeduid met kop 1 (H1).

De titel van een alinea of paragraaf kan een eigen titel krijgen met een kop 2 tag (H2). Een subkop die onder H2 valt is dan kop 3 (H3) en zo verder tot H6. De meeste voorkomende header tag is H2, daarna volgt H3.

Bij een tekst met een titel wordt de titel aangeduid met H1. In de front-end kan het gebruik van header tags praktisch zijn om titels en subtitels een uniforme uitstraling te geven.

Hebben headers invloed op SEO? #

Er zijn een groot aantal factoren die van invloed zijn op de indexatie en positie binnen zoekmachines. Of het gebruik van kop 1, 2, 3, 4 invloed heeft op SEO staat ter discussie.

In het verleden was dit zeker het geval, of het in het tijdperk van semantisch zoeken en volledige indexatie nog steeds een meerwaarde biedt is niet zwart-wit te bepalen.

Volgens Google is het van belang dat pagina’s met langere teksten goed leesbaar zijn voor bezoekers. Kop 1, 2, 3, 4 kunnen hier een rol in spelen.

Verder kan de tekst van deze headers het zoekalgoritme informatie verschaffen over het onderwerp van de pagina. Toch mag de waarde van header tags niet overschat worden.

Het is niet zo dat een pagina automatisch goed presteert als slechts de H-tags geoptimaliseerd worden. De tekst in de alinea’s moet nog steeds van goede kwaliteit zijn om goed te ranken.

H1 is geen zoekmachine titel #

Er wordt regelmatig verondersteld dat de H1 header tag hetzelfde is als de titel van een pagina in de zoekresultaten. Dit is mogelijk maar dit hoeft niet het geval te zijn.

De titel op een pagina is bestemd voor de bezoeker, de titel in een zoekmachine is bedoeld om kliks te genereren. De zoekmachine titel zal dus meer wervend van aard zijn terwijl de titel op de pagina vooral beschrijvend is.

In een aantal situaties kunnen deze titels identiek zijn maar dit is niet altijd optimaal. Het moet voor de bezoeker echter wel duidelijk zijn dat ze op de juiste pagina zijn beland. Als de H1 titel sterk afwijkt van de zoekmachine titel dan kan dit tot verwarring leiden.

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 12, 2022