Lead magnet

Lead magnet, wat is dat?

Een ‘lead’ in marketing is een persoon die interesse heeft getoond in een product of dienst maar nog niet geconverteerd is tot betalende klant. Een ‘magnet’ is een magneet, een voorwerp dat andere voorwerpen aantrekt. Een lead magnet is een overtuigende reden om contactinformatie af te staan. Een onweerstaanbaar aanbod van een bedrijf of ander type organisatie waar de potentiële klant graag persoonlijke informatie voor prijsgeeft.

Een aanbod dat niet te weerstaan is

Een “offer you can’t refuse” is een bekende uitdrukking, een aanbod dat zo mooi is dat je hier wel op in moet gaan.
Waarom zou iemand zijn of haar informatie geven aan een bedrijf? En waarom zou dit bedrijf zomaar gratis dingen weggeven?
Een lead magnet is een manier om meer leads te generen door iets weg te geven. Dit kunnen weggevertjes zijn zoals:

  • Een e-book over een onderwerp dat past bij het aanbod.
  • Een eerste deel van een video cursus gratis achter een login scherm.
  • Een webinar over een specifiek onderwerp waar een sales pitch in opgenomen wordt.
  • Een gratis library met content en additionele content tegen betaling.
  • Een vrijblijvend consult door een expert.
  • Een eenvoudige webscan om fouten in een website op te sporen die de aanbieder kan corrigeren.
  • Een proefabonnement tegen een sterk gereduceerde prijs.

Gratis weggeven is niet hetzelfde als gratis content. Zo kan het organiseren van een kwalitatief hoogstaande webinar behoorlijk wat tijd en kosten met zich meebrengen.

Een lead magnet hoeft ook niet gratis te zijn.

Denk aan een tijdschrift met een hoge korting op de eerste weken dat daarna wordt omgezet naar een standaard abonnement.

Nadeel van lead magnets

Marketing bureaus werken vaak met targets, meer leads betekent betere resultaten. Toch betekent een lead niet automatisch dat de gewenste conversie plaatsvindt aan het einde van de sales funnel. Veel leads zonder oprechte interesse leidt tot een lage conversie ratio wat uiteraard niet de bedoeling is.

Als bij een campagne gratis een prachtig e-book wordt aangeboden in ruil voor een e-mailadres kan dit zeker een lead magnet zijn. Maar als deze groep geen interesse heeft naar het betaalde aanbod dan hebben deze leads geen waarde. Het is daarmee van belang dat de lead magnet aansluit op het aanbod en dat de rest van de sales funnel ook goed ingevuld is. Denk aan een gratis download van een kookboek in ruil voor het inschrijven op een nieuwsbrief.

Voorbeeld van een sales funnel na een lead magnet

  1. In plaats van een directe download na het invoeren van een e-mailadres zal de lead op een download link in de mailbox moeten klikken. Zo kan geverifieerd worden of het een echt en actief account betreft.
  2. Na het downloaden van het gratis kookboek wordt een maaltijdbox met korting aangeboden. De lead houdt van koken maar de maaltijdbox voor de volle prijs is nog een stap te ver.
  3. In plaats van eenmaal korting krijgt een nieuwe abonnee korting op de eerste drie boxen.
  4. Na deze drie keer is het de bedoeling dat de klant overtuigd is van de dienstverlening en lid blijft.
Handig artikel voor je?