Link tekst of Link title attribute is een extra beschrijving die wordt weergegeven wanneer de muis over een koppeling gaat zonder op deze link te klikken. Het betreft een optioneel attribuut die binnen de HTML editor of CMS kan worden ingesteld. Deze tekst is alleen zichtbaar op PC en laptop browsers die gebruik maken van muisbesturing, of een vergelijkbare vorm van besturing zoals een trackpad. De Link tekst is niet zichtbaar op mobiele apparaten die alleen via een touchscreen bediend worden. De webmaster / developer kan zelf de inhoud van de tekst bepalen, er zijn wel ‘best practices’ en richtlijnen voor een correct gebruik van de Link title attribute.

Alleen gebruiken wanneer het iets toevoegt #

De voornaamste richtlijn voor het gebruik van de Link tekst is dat het een meerwaarde moet bieden. Dit betekent dus geen herhaling van de tekstlink. Is er geen relevante informatie te bedenken? Laat dan de Link title attribute weg. Het is daarmee een informatieve optie die de gebruikerservaring kan verbeteren. Het is geen SEO methode om de vindbaarheid in zoekmachines te verbeteren.

Niet geschikt voor mobiele apparaten #

De dominantie van PC’s en laptops wat betreft het gebruik van zoekmachines is al lange tijd voorbij. De meeste zoekopdrachten wereldwijd worden uitgevoerd met mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Deze apparaten beschikken over een touchscreen, muizen en dergelijke randapparatuur zijn zeldzaam. Het is daarom niet mogelijk om over een koppeling te ‘zweven’, het is alleen mogelijk om een link direct te activeren bij aanraking. Dit betekent dat een Link tekst niet wordt gezien door mobiele gebruikers. De informatie in de Link title attribute moet daarom altijd aanvullend zijn, en dient geen cruciale informatie te bevatten.

De toepassing kan per onderwerp en  doelgroep verschillen. Wanneer de webpagina specifiek gericht is op gebruikers van desktop PC’s of laptops, dan kan de Link tekst waardevol zijn voor de bezoekers. Er kan zelfs naar worden verwezen in de zichtbare tekst, bijvoorbeeld door aan te geven dat er additionele informatie zichtbaar is bij ‘hovering’. Denk aan annotaties bij wetenschappelijke informatie.

Websites die geoptimaliseerd worden voor mobiele toestellen, of zich voornamelijk richten op gebruikers van smartphones hoeven geen rekening te houden met het Link title attribute. Het biedt namelijk geen meerwaarde voor de bezoeker, en kost alleen maar tijd die beter elders besteed kan worden.

Is een Link tekst goed voor SEO? #

Nee, het gebruik van Link teksten is niet relevant voor zoekmachine optimalisatie. Zowel  Google en Bing hebben duidelijk aangegeven dat ze deze informatie niet meenemen in hun zoekresultaten, of deze content scannen met webcrawlers. Ze geven wel beide aan dat het een positief effect kan hebben op de gebruikerservaring. Dit kan betekenen dat bezoekers langere tijd op een pagina of domein doorbrengen, of de website vaker zullen bezoeken omdat de informatie duidelijk en volledig is. Dit soort usability voordelen kunnen daarmee indirect wel invloed uitoefenen op de autoriteit van de website, wat weer positief kan zijn voor de ranking in zoekmachines. Voor SEO experts behoort het zeker niet tot de voornaamste optimalisatie criteria, voor ontwerpers van gebruikersinterfaces wellicht wel.

Hebben we je op weg geholpen met dit artikel?
Updated on August 31, 2021