Linkautoriteit, wat is dat? Toen Google hun versie van de online zoekmachine introduceerde waren er twee onderscheidende kenmerken ten opzichte van de concurrentie. Als eerste de kale interface zonder reclames en andere afleiding, het tweede kenmerk werd zichtbaar bij het ingeven van een zoekopdracht.

Het PageRank algoritme functioneerde op een andere wijze dan tot dusver het geval was. In plaats van alleen te zoeken op keywords die aansloten op de zoekopdracht was de linkautoriteit ook een factor.

Linkautoriteit als indicator van kwaliteit #

De ene website is de andere niet. Daarom is er de term domeinautoriteit bedacht, dit staat voor de invloed die een website heeft. Als een webpagina gelinkt wordt vanuit een micro-blog met nauwelijks bezoekers dan vertegenwoordigt deze link minder waarde dan een koppeling vanuit een website die miljoenen keren per dag bezocht wordt. Het gaat er dus niet alleen om hoeveel koppelingen er naar een website worden gelegd, de linkautoriteit is ook een factor.

PageRank was voornamelijk een populariteitswedstrijd. Als er 10 links naar een website geregistreerd werden dan was dit domein minder aantrekkelijk dan een website waar 1000 andere websites naartoe zouden linken. Hoewel dit de zoekresultaten in het begin beter maakte zouden SEO experts snel doorzien dat meer links automatisch beter was.

Kwaliteit boven kwantiteit #

Er werden talloze websites ingericht met als enige doel te linken naar andere sites om de bron pagina’s beter vindbaar te maken in zoekmachines. Dit bleek contra-productief omdat er enorme veel websites met lage kwaliteit bijkwamen waardoor gebruikers door de bomen het bos niet meer zagen. In een algoritme update genaamd “Panda” uit 2011 werden lage kwaliteit websites bestraft met een lagere ranking of ze werden zelfs geheel uit de zoekresultaten verwijderd. Dit was mogelijk omdat het algoritme in die periode in staat was om volledige pagina’s te scannen in plaats van alleen de metadata.

Linkautoriteit betekent dat het niet alleen maar van belang is hoeveel sites naar de bron linken, de kwaliteit van de website die linkt telt ook mee. Dit is een maatregel waarmee de zoekresultaten meer relevant worden, het spoort webmasters tevens aan om hogere kwaliteit pagina’s in te richten.

Geen behoefte aan slechte links #

Backlinking is een manier om webpagina’s een hogere zichtbaarheid te geven in de zoekresultaten pagina’s. Link farms zijn bedrijven die grote aantallen backlinks verkopen met als doel de ranking van de bron hoger te maken. Maar omdat de kwaliteit van deze pagina’s doorgaans van lage kwaliteit is zal de linkautoriteit laag liggen. Als het zoekalgoritme ziet dat er veel verdachte koppelingen zijn kan dit juist nadelig zijn voor de bronsite. Zelfs als webmasters niet bewust dit soort misleidende backlink methoden toepassen is het wel mogelijk dat er verdachte links aanwezig zijn. Het is daarom verstandig dat webmasters controleren wie naar het domein linkt om niet zelf een penalty van Google te krijgen.

Handig artikel voor je?
Updated on september 2, 2021