Linkbait, wat is dat?
Een vis kun je op meerdere manieren vangen. De lompe methode door explosieven in het water te gooien, de brede maar minder nauwkeurige methode door een net door het water te halen of heel nauwkeurig door een hengel met aas uit te werpen. Dat aas kan het verschil maken tussen een vette vis vangen en urenlang zonder succes aan de waterkant bibberen van de kou. Aas moet aantrekkelijk zijn voor het dier of de persoon die je ermee wilt ‘vangen’. Met linkbait wordt content op een website aangeboden waar andere sites graag een koppeling naartoe maken.
Klik hier om meer te leren over linkbait
Bovenstaande titel is een voorbeeld van ‘aas’ online. De internetgebruiker wordt aangespoord om op deze tekst te klikken door interessante informatie te beloven.
Bij linkbait betreft het een koppeling vanuit een externe website. De vraag is dan; waarom zou een website een koppeling leggen naar een andere website? Bijvoorbeeld als de achterliggende pagina informatie biedt die goed aansluit op de pagina waar de link op vermeld staat. Of de redacteur is van mening dat de pagina waar naartoe gelinkt wordt een meerwaarde biedt voor de bezoeker.
Is linkbait hetzelfde als clickbait?
Nee, deze twee termen hebben niet dezelfde betekenis. Linkbait staat voor content die zo aantrekkelijk is dat de redactie van een website er graag een koppeling naartoe maakt, terwijl clickbait gebruikt wordt voor links die interessant zijn voor bezoekers.
Een webpagina kan overigens in beide categorieën vallen. Over het algemeen kan gesteld worden dat pagina’s die ingericht zijn om naartoe te linken van hogere kwaliteit zijn dan pagina’s die uitsluitend ingericht zijn om kliks te genereren. Een website die linkt wordt namelijk automatisch in verband gebracht met de bron en kan imagoschade oplopen door naar externe pagina’s van lage kwaliteit te linken. Er is dus een moderatielaag aanwezig die ontbreekt bij clickbait.
Kwaliteit is een succesfactor
Backlinking is de ruggengraat van het Google zoekmachine algoritme. Veel links vanuit gerenommeerde websites betekent een betere kans dat de gelinkte pagina hoog scoort in de zoekresultaten. Je kunt betalen voor dit soort koppelingen maar daarmee worden de Google richtlijnen overtreden.
Je kunt wel vragen aan websites om te linken of wachten tot ze zelf een koppeling maken. In dat geval moet de linkbait pagina wel iets te melden hebben. Dit kan kwaliteit betekenen, bijvoorbeeld in de vorm van goede research, mooie afbeeldingen of insider informatie die niemand anders heeft. Zonder onderscheidende factor is de kans om gelinkt te worden klein.
Populaire content typen zijn:
- Uitleg / How-to
- Onderzoeksresultaten
- Uitgebreide artikelen over een specifiek onderwerp
- Content door algemeen erkende experts binnen een vakgebied
- Interviews met belangrijke of beroemde personen
- Complementaire content over een website of persoon om de aandacht te trekken van deze website of persoon
Een lezer personage definiëren
Een lezer personage of reader persona is een fictief persoon waar de content voor wordt gemaakt. Door als online publicatie uit te gaan van een standaard karakter zal de content ook een specifieke doelgroep aanspreken.
Een eenduidige en herkenbare schrijfstijl kan bevorderlijk zijn voor linkbait content, linken naar een website of kanaal met een unieke ‘tone of voice’ biedt een goede aanvulling zonder de bron in de wielen te rijden.