Majestic

Google biedt allerlei analyse tools aan om je eigen websites te optimaliseren voor de bekende zoekmachine. Dit doen ze niet alleen om webmasters te ondersteunen, relevante zoekresultaten relevante zoekresultaten adverterenin de zoekmachine. Toch zijn er zaken die deze gratis tools niet prijsgeven, dus zijn er ook bedrijven die zoekmachine optimalisatie op een andere wijze aanpakken. Majestic is naast Moz en Ahrefs de meest bekende aanbieder van dergelijke analyse tools.

SEO analyse #

Bij zoekmachine optimalisatie hoor je eigenlijk niemand die SEO  toepast op Bing of Yahoo. Het is altijd gericht op Google. Niet omdat het de enige zoekmachine is, maar omdat het de marktleider betreft die de standaard bepaalt. Als een website goed presteert in Google, dan zal het voor de rest ook wel in orde zijn. Dat is een efficiënte en kostenbesparende aanpak.

Google biedt ook veel gratis tools aan om webdevelopers te ondersteunen met website optimalisatie. Dit zorgt voor een gelijkwaardige positie voor aanbieders. Omdat er concurrentie bestaat is deze aanpak niet altijd voldoende. Daarom zijn er internet marketing bureau’s die bedrijven adviseren en ondersteunen, er zijn ook analysetools om de positie ten opzichte van de concurrentie te bepalen. Majestic is een bedrijf dat in 2004 werd opgericht en tools biedt om de ‘waarde’ van een website of webpagina te evalueren, en middels scores helpt om verbeteringen door te voeren.

De Majestic methode #

Er zijn meerdere manieren om SEO toe te passen op websites. Iedere methode is als een stukje van de puzzel voor een beter totaalbeeld:

Citation Flow #

Dit is een methode om de hoeveelheid links naar een website te bepalen. Er wordt geen rekening gehouden met de kwaliteit van de koppeling.

Trust Flow #

Met deze tool wordt de kwaliteit van de koppelingen die naar een URL verwijzen gecontroleerd. Wanneer een website een hogere trust Flow heeft dan een Citation Flow duidt dit doorgaans op een pagina met hoogwaardige kwaliteit koppelingen.

Topical Trust Flow #

Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de kwaliteit van de koppelingen maar naar de positie van een website ten opzichte van de concurrentie. Er zijn ruim 800 categorieën bepaald zodat de relevantie met betrekking tot een onderwerp meegenomen kan worden in de weging.

Visibility Flow #

Hiermee kunnen de koppelingen vanuit redactionele pagina’s uitgelicht worden, die doorgaans zwaarder zullen wegen dan navigatie koppelingen. Hierbij is de Trust Flow geen doorslaggevend criterium.

Flow Metric Scores #

Bij deze scores vertegenwoordigt ieder kenmerk een ander deel van de content op een website. Dit stelt de aanbieder in staat om de balans tussen Flow scores per onderdeel van de site te vergelijken en indien van toepassing zwakke onderdelen op te sporen.

De Citation Flow Trust Flow ligt aan de basis van de Majestic methode. Hoewel het aantal backlinks van belang is, wordt er ook gekeken naar de kwaliteit van de koppelingen. In beide gevallen wordt er een waarde toegekend waarbij een hogere score beter is. Toch is een hoge Citation Flow met een lage Trust Flow niet wenselijk.

De tools samen bieden niet alleen meer zicht op een website, maar ook de positie ten opzichte van de concurrentie.

Handig artikel voor je?
Updated on augustus 31, 2021