Wat is een marketing plan? “Een goed product verkoopt zichzelf.” Het is niet duidelijk wie voor het eerst met deze theorie op de proppen kwam, het was waarschijnlijk geen succesvolle ondernemer. Ook mond-op-mond reclame is een vorm van marketing, zonder mensen en organisaties die helpen om een bedrijf of dienst te promoten heeft het geen zin om een onderneming op te starten. In plaats van in het wilde weg adverteren zal een serieuze organisatie eerst een marketingplan opstellen alvorens de markt op te gaan. Dit plan bestaat uit meerdere onderdelen.

Hoe zit een marketingplan in elkaar? #

Een marketingplan is de overkoepelende strategie waar diverse vormen van marketing en promotie onder vallen. Dit zijn enkele onderdelen die deel uitmaken van het plan:

  • Bij marktonderzoek wordt er informatie verzameld over de markt waar het bedrijf in actief is.
    Zo wordt er rekening gehouden met totale aantallen verkopen en het verloop van de vraag naar het product.
  • Bij concurrentieonderzoek wordt in kaart gebracht welke aanbieders er nog meer actief zijn.
    Hoewel veel ondernemers denken dat ze het Ei van Columbus hebben uitgevonden zullen er doorgaans concurrenten op de loer liggen of reeds goede zaken doen.
  • Budgetplanning mag in een marketingplan uiteraard niet ontbreken.
    Er is altijd een beperkt budget beschikbaar dat zo effectief mogelijk ingezet moet worden.
    Dit kan een peperdure Super Bowl advertentie zijn of een groot aantal goedkope banners via een breed scala aan websites.

De vier P’s in de marketing mix #

In een marketingplan zullen de vier P’s aan bod komen die onderdeel uitmaken van de marketing mix:

  1. Product
  2. Prijs
  3. Plaats
  4. Promotie

Door deze elementen aan te passen en de juiste verhouding te bepalen kan het maximale rendement worden behaald. De lijst met vier P’s is later uitgebreid naar het dubbele aantal. Dit zijn de extra P’s:

  • Personen
  • Fysieke omgeving (Physical environment)
  • Proces
  • Verpakking (Packaging)

Marketingplan op maat #

Niet iedere organisatie besteed het marketingbudget op dezelfde wijze. Zo zijn er bedrijven die de verkoop willen stimuleren maar er zijn ook bedrijven die vooral hun naamsbekendheid willen uitbreiden of marktaandeel willen behouden. Als er niet vooraf doelstellingen worden bepaald kan er ook geen maatwerk marketingplan worden opgesteld. Hier zijn enkele voorbeelden van marketing en de functie:

  • Er wordt een nieuwe winkel geopend in de buurt.
    Er worden lokaal flyers verspreid om de omgeving hier op attent te maken. Zo kan er de eerste week korting worden aangeboden om nieuwe klanten te maken werven.
  • Een nieuw merk profileert zich als alternatief voor een gevestigd merk.
    Door gebruik te maken van de bekendheid die de concurrent geniet kan het nieuwe merk snel meer zichtbaarheid verkrijgen.
  • Een internetgebruiker bekijkt een koelkast op een elektronica website maar besluit nog geen aankoop te verrichten.
    Vervolgens verschijnen er op andere sites en social media platformen advertenties voor soortgelijke producten van deze webshop.

Online adverteren maakt het eenvoudiger om een specifieke doelgroep aan te spreken in vergelijking met traditionele broadcasting marketing.

Handig artikel voor je?
Updated on september 2, 2021