Wat zijn meta keywords?
‘Meta’ staat voor een verwijzing naar zichzelf of onderwerpen die gerelateerd zijn aan het subject. Als er in een horrorfilm wordt verwezen naar beroemde ‘slashers’ uit andere films bijvoorbeeld. De karakters zijn op de hoogte van de clichés en geven hier commentaar op.
Dit wordt ook wel ‘zelf referentieel’ genoemd. Sinds eind oktober 2021 is het ook de naam voor het moederbedrijf waar Facebook toe behoort, bij meta keywords gaat het niet om dit social media platform. Het heeft wel te maken met zichtbaarheid, meta keywords zijn namelijk bestemd voor SEO.
Waar worden meta keywords voor gebruikt?
Een webpagina bestaat uit een deel dat zichtbaar is voor de bezoeker en de onderliggende HTML code. Zoekmachines zouden in het begin alleen de content van de onderliggende code analyseren om zo de positie op de zoekresultaten pagina’s te bepalen.
Om het algoritme context te bieden zouden webmasters meta keywords toevoegen aan de HTML code, dit waren beschrijvende termen waarmee snel het onderwerp van de pagina duidelijk zou worden voor het zoekalgoritme.
Op een pagina van McDonald’s zag de bezoeker termen als ‘Big Mac’ of ‘Quarter Pounder’ staan, in de HTML werd het woord ‘hamburger’ opgenomen omdat dit informatie gaf over het onderwerp. Als er overmatig gebruikt wordt gemaakt van dergelijke termen dan wordt dit ‘keyword stuffing’ genoemd.
Waarom zijn meta keywords niet meer van belang?
Webmasters werkte in theorie samen met de ontwikkelaars van zoekmachines om zo de meest relevante pagina’s te presenteren aan internetgebruikers. Maar voor veel aanbieders was relevantie van minder belang, als de pagina’s maar bovenaan kwamen te staan.
Daarom werden de meta keywords ingevuld met populaire zoektermen, onafhankelijk van de feitelijke content op de pagina. Zo kwamen er pagina’s bovenaan te staan die niets te maken hadden met de termen in de HTML code. Daarom werd het gebruik van meta keywords als methode om de ranking te bepalen opgeschort. Officieel zouden deze keywords niet langer gebruikt worden.
De toekomst van het zoekmachine algoritme
Computersystemen en software algoritmen werden krachtiger en konden de volledige content van internetpagina’s scannen. Zo was het niet langer nodig om meta keywords uit te lezen. Toch bleek uit onderzoek dat pagina’s met deze termen in de HTML hoger scoorde dan vergelijkbare pagina’s zonder meta tags.
Hoewel Google officieel stelde deze termen niet langer uit te lezen leek dit niet geheel overeen te stemmen met de resultaten. Op dit moment levert on-page optimalisatie veel meer resultaat op. Dit zijn de optimalisaties waar bezoekers direct voordeel van hebben. Denk aan de laadtijd van een pagina of het gebruik van afbeeldingen en video. In plaats van woorden in de HTML te verstoppen worden keywords in de tekst van de pagina geplaatst. Zichtbaar voor zowel de bezoeker als voor het algoritme.