Een mobiele website, wat is dat?

Toen de eerste smartphones op de markt kwamen waren er enkele onderscheidende factoren ten opzichte van standaard mobiele telefoons. De mogelijkheid om apps te installeren bijvoorbeeld, zo kon de functionaliteit van de telefoon worden uitgebreid. Dit was een belangrijke evolutie van mobiele toestellen, een identiek apparaat wat betreft hardware kon met compleet andere toepassingen gebruikt worden. Een andere belangrijke optie was de internetbrowser. In plaats van een desktop PC of logge laptop werd het mogelijk om gebruik te maken van een webbrowser op een mobiel scherm. Het bleek echter al snel dat een website niet altijd even functioneel was op een veel kleiner scherm met andere beeldverhouding. Deze tweedeling zou leiden tot de mobiele website.

Mobiele website krijgt aandacht dankzij Google

Jarenlang waren smartphones het ondergeschoven kindje van website ontwikkeling. Steve Jobs sprak ooit de legendarische woorden “there’s an app for that”, waarom zou een webdesigner dan een HTML pagina ontwerpen voor een mobiel scherm? Google zag de potentie van mobiele toestellen en zou in 2015 pagina’s met een mobiele versie van de website een hogere ranking toebedelen. In 2018 zouden mobiele websites specifiek geïndexeerd worden en in 2019 kwam de mobile-first indexering. Dit hield in dat een mobiele website voorrang kreeg in de zoekresultaten op smartphones. Websites die geen mobiele versie hebben maken dus minder kans om bezoekers te trekken.

Wat maakt een mobiele website anders?

Een smartphone is kleiner van formaat dan een computermonitor, de beeldverhouding zal ook anders zijn. Dit betekent dat de weergave van een webpagina anders zal zijn. Als er geen mobiele website wordt ontworpen dan is het mogelijk dat tekst te klein wordt weergegeven of dat navigatie niet mogelijk is. Ook zijn er minder mogelijkheden voor het gebruik van plugins, denk aan de Flash plugin die eerst door Apple in de ban werd gedaan, dit werd kort daarna gevolgd door Android. Zo kon het voorkomen dat belangrijke onderdelen van een website niet werkte op een mobiel apparaat.

Hetzelfde ontwerp, andere indeling

In plaats van twee websites te maken voor een desktop PC en een smartphone is het doorgaans praktischer om een site zo te ontwerpen dat het er op alle schermen goed uitziet. Met CSS is het mogelijk om een alternatieve layout te gebruiken voor websites met een minimum aan optimalisatie. Bij een mobile first strategie is het mobiele ontwerp leidend, bij de ontwikkeling kan de primaire doelgroep bepalend zijn. Als er onvoldoende getest wordt dan is het mogelijk dat informatie die wel zichtbaar is in de ‘volledige’ versie ontbreekt op de mobiele website. Omdat webdesigners doorgaans websites ontwerpen met vaste computers komt het nog steeds voor dat mobiele websites niet volledig zijn of niet goed functioneren.

Op tablets is het mogelijk dat standaard de mobiele versie van de website wordt geladen terwijl de desktop versie meer geschikt is. Het is dan mogelijk om de desktop versie aan te vragen al kan deze functie vanuit de server mogelijk geblokkeerd worden.

Google Core Update

In de core update van het Google algoritme in 2021 zouden de nieuwe features als eerste worden doorgevoerd op mobiele toestellen met een verdere uitrol naar desktop op een later tijdstip. Dit geeft aan hoe belangrijk het is om rekening te houden met mobiele websites voor zoekmachine optimalisatie.

Handig artikel voor je?
Updated on januari 14, 2022