Ondersteunende conversie

Ondersteunende conversie uitgelegd #

Conversies zijn van groot belang binnen de commerciële sector. Van lead naar klant bijvoorbeeld. Op de route kunnen er meerdere tussenstations zijn die helpen om een verkoop tot stand te brengen of om de omzet te verhogen.

Dit traject wordt gevolgd, binnen Google Analytics wordt dit ondersteunende conversie genoemd. Wat dit precies inhoudt en of het nog relevant is kun je op deze pagina lezen.

Ondersteunende conversie binnen Google Analytics #

Hoewel ondersteunende conversie nog steeds van belang is voor e-commerce is de wijze waarop Google hiermee omgaat wel verandert. Voorheen viel het binnen Universal Analytics, sinds de vernieuwde versie van Google Analytics valt het onder de 4-property’s. Op deze pagina leggen we uit welke bijdragen kanalen leveren aan de uiteindelijke conversie.

Bij ondersteunende conversies worden alle kanalen meegenomen behalve de laatste interactie. De waarde die deze conversies hebben worden bij elkaar opgeteld. Het is binnen Analytics daarom mogelijk dat gegevens meerdere malen voorkomen.

Als er twee conversies plaatsvinden die door één persoon zijn uitgevoerd, dan tellen ze voor beide conversies in beide conversiepaden. Als er problemen zijn dan kunnen deze via de probleemoplosser voor multi-channel funnels opgezocht en opgelost worden.

Hoe werken bijdragen van kanalen? #

Het kan lastig zijn om te bepalen hoe een klant bij de kassa is aanbeland. Wellicht door een advertentie in de krant of via een vriend die een tip gaf. Waren er werkzaamheden in de straat waardoor klanten die winkel niet konden bereiken en is de omzet daardoor lager dan voorheen?

Wat betreft e-commerce kunnen voorgaande stappen geïndexeerd en geanalyseerd worden. Hier zijn een aantal voorbeelden van kanaal analyse zoals dit binnen Google Analytics plaatsvindt:

  • De laatste interactie gaat onmiddellijk vooraf aan de gewenste conversie.
  • De Ondersteunende conversie is iedere interactie die wel in het conversiepad aanwezig is met uitzondering van de laatste.
  • De eerste interactie wordt als ondersteunend gezien.

 

Aan iedere ondersteunende conversie kan een waarde worden gekoppeld. Een hogere waarde betekent dat de conversie van groter belang is binnen de funnel. De laatste klik wordt apart beoordeeld en krijgt een eigen waarde toegekend. Hoe groot is de invloed van die laatste stap op het gehele proces? Ook de eerste stap krijgt een unieke waarde. Dit is de ingang naar het proces.

Ondersteunende conversie binnen de sales funnel #

De sales funnel of verkooptrechter is in principe een lineair pad van geïnteresseerde consument tot klant. Dit principe dateert uit de tijd voor e-commerce. Op het internet zijn er veel meer ingangen en routes om te nemen die met tracking cookies gevolgd kunnen worden.

Zo kan een aanbieder ervoor kiezen om zowel een banner te plaatsen als een mailing te sturen. De respons op deze uitingen kunnen los van elkaar geïndexeerd worden om zo de meeste succesvolle strategie te bepalen. Zo is het mogelijk om op basis van ondersteunende conversies de omzet te verhogen.

Handig artikel voor je?
Updated on juli 15, 2022