Opt-out, wat is dat?
Wie houdt er nou niet van chocolade? Als een chocolatier een aanbieding heeft voor bonbons dan zou het jammer zijn als mensen hier niet van op de hoogte zijn. Dus stuurt de ondernemer e-mails rond met een aanbieding.
Het probleem is dat de ontvangers hier niet om gevraagd hebben. Maar ja, zo’n goed aanbod kan toch niemand weerstaan? En als je in het vervolg geen reclame e-mails wilt ontvangen dan is er altijd nog de opt-out knop in de mail.
Tot 2018 was dit scenario vrij heel gebruikelijk, ook voor andere aanbieders. Ondertussen is opt-out vervangen door opt-in. Dit heeft te maken met de wet AVG en de GDPR.
Wat zijn AVG en GDPR?
AVG staat voor Algemene Verordening Gegevensbescherming. In de AVG worden regels gesteld met betrekking tot het verzamelen, verwerken, opslaan en gebruiken van persoonsgegevens.
GDPR staat voor General Data Protection Regulation. Dit is een wetgeving op Europees niveau. Een onderdeel van deze richtlijnen is het vervangen van opt-out met opt-in.
In plaats van ongevraagd e-mails sturen zal een persoon hier zelf om moeten vragen.
Hoe stel je een mailinglijst samen?
Omdat opt-out niet meer mag moeten ondernemers andere methoden bedenken om een mailinglijst aan te leggen.
Een strategie die vaak wordt toegepast is het verstrekken van kortingscodes na inschrijving op een nieuwsbrief. Of een gratis e-book dat per mail wordt verzonden.
Om consumenten te activeren dient de aanbieder eerst een aanlokkelijk voorstel te doen. Op het moment dat iemand zich aanmeldt dan treedt de opt-out regel in werking.
Eenvoudig afmelden
Het is verplicht om in een mailing een link toe te voegen die verwijst naar de optie om uit te schrijven op berichten. Deze opt-out kan van toepassing zijn op reclame, status updates of beide.
Wettelijk is bepaald dat afmelden niet meer moeite mag kosten dan aanmelden, de optie voor opt-out mag dus niet verstopt worden. Een verificatie van een e-mailadres is niet verplicht, dit wordt wel vaak toegepast.
Zo weet de verzender dat de berichten niet in de spam map belanden. Daarnaast vindt er bij verificatie een bewuste interactie plaats. Dit kan als vervolgstap in een sales funnel worden gezien.
Advertenties en apps
Adverteren is nog steeds mogelijk, opt-out is hier niet van toepassing. Een adverteerder kan op Facebook kiezen voor bijvoorbeeld een leeftijdscategorie of locatie. Facebook heeft deze informatie van gebruikers, de adverteerder niet.
Opt-out is momenteel nog wel de norm bij tracking of functionaliteit in apps, al is daar niet altijd een vrije keuze. Zo kan een app vragen om toestemming voor toegang tot de fotobibliotheek of het gebruik van de camera. Als dit niet wordt toegestaan dan werkt de app niet.
Apple was de eerste grote marktpartij die commerciële tracking binnen apps als opt-in zou hanteren. De directie van Facebook gaf aan dat deze methode aanzienlijke impact zou hebben in de relevantie van advertentie weergaven.
Google heeft aangegeven in de toekomst te stoppen met het gebruik van tracking cookies. Ook dit zal impact hebben op de relevantie van banners en advertenties.