Organische resultaten, wat zijn dat? Zoekmachines werken op basis van een algoritme dat bestaat uit honderden meetpunten. Zo kan een search engine zoals Google bepalen welke koppelingen weergegeven worden als iemand een zoekopdracht intypt.

Zoekresultaten die voortkomen vanuit het zoekalgoritme worden organische resultaten genoemd. Daarnaast zijn er advertenties, koppelingen die tegen betaling bovenaan worden geplaatst.

Heel eenvoudig gesteld is dit het verschil tussen SEO en SEA.

Google is gratis #

Bedrijven zijn eigenlijk verwend tegenwoordig, een bedrijfssite is via Google, Bing, Yahoo en de vele andere zoekmachines te vinden zonder er een cent voor te betalen. Dit lijkt voor de hand te liggen, toch was het in de jaren negentig heel gebruikelijk om geld te vragen voor een plaatsing in een zoekmachine. Toen betrof het vaak nog handmatige indexeringen, webmasters die bereid waren te betalen kregen een prominente plaatsing toebedeeld.

Slimme zoekmachines zouden de functie van dit soort linksites langzaamaan vervangen. Diensten als Yahoo, Lycos, Altavista en uiteraard ook Google kwamen met complexe algoritmen om zoekresultaten weer te geven op basis van keywords en andere factoren. Een zoekresultaat op de Search Engine Result Page (SERP) is gratis voor de aanbieders, in dit geval spreken we van ‘organische resultaten’.

Gratis vindbaar met organische resultaten #

Het internet is een collectie van websites en webpagina’s die aan elkaar gekoppeld zijn. Webcrawlers speuren het internet af om al deze pagina’s te indexeren. Als iemand zoekwoorden ingeeft in een zoekmachine dan wordt deze zoekopdracht gekoppeld aan relevante webpagina’s die aansluiten op de zoekterm.

Dit zijn organische resultaten, koppelingen die bepaald worden door het algoritme.

ls een pagina echt precies aansluit op de zoekopdracht dan zal deze site wellicht bovenaan komen te staan, maar als een zoekopdracht 1 miljoen of meer resultaten oplevert dan hoef je met een plaats onderaan de lijst geen bezoekers te verwachten.

Er zijn twee manieren om hoger te komen in Google en andere zoekmachines: SEO en SEA.

SEO #

Search Engine Optimization ofwel SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Door webpagina’s op een specifieke wijze in te richten met bijvoorbeeld specifieke woorden, een groter aantal woorden, gebruik van afbeeldingen of een versie voor mobiele toestellen is de kans op een hoge ranking beter. Het betreft vanuit het oogpunt van de zoekmachine organische resultaten omdat de ranking voortkomt uit de weging door het zoekalgoritme. Toch is er vaak veel tijd en geld besteed om dit resultaat te behalen door marketing professionals.

SEA

Search Engine Advertising ofwel SEA staat voor zoekmachine adverteren. In plaats van iedere pagina van een website te optimaliseren wordt een URL gekoppeld aan een zoekterm en indien van toepassing een specifieke doelgroep. Toen deze optie werd geïntroduceerd in Google werd niet direct aangegeven dat het een betaalde plaatsing betrof, tegenwoordig is dit wel zichtbaar. Overigens is dit niet voor iedereen direct duidelijk.

SEO en SEA zijn niet zomaar alternatieve vormen van optimalisatie, ze vullen elkaar juist goed aan. Waar SEO goed is voor organische resultaten op termijn, levert SEA direct voordeel op. Zo kan met adverteren een snelle start worden gemaakt terwijl optimalisatie ervoor zorgt dat de ranking beter wordt zonder extra marketing kosten te maken.

Handig artikel voor je?
Updated on september 14, 2021